Yrkeslärarprogrammet
90 hpJobbar du som exempelvis kock, snickare, barnskötare, elektriker eller sjuksköterska och vill bli yrkeslärare? Gymnasieskolans yrkesämnen är många och det behövs behöriga yrkeslärare. Genom att läsa yrkeslärarprogrammet får du den behörigheten.
Under utbildningen till yrkeslärare bygger du på dina yrkeskunskaper med färdigheter och förhållningssätt som behövs för att kunna jobba som lärare. Du läser om utveckling och lärande, skolans styrdokument, ledarskap, sociala relationer, specialpedagogik, bedömning och betygsättning. Utöver det ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Utbildningen rustar dig inför en framtid som lärare och innebär att:
• du efter två års studier på deltid är utbildad yrkeslärare.
• du studerar på distans med några obligatoriska träffar per termin.
• du har möjlighet att göra din VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på din nuvarande arbetsplats.
• du får en mentor genom hela utbildningen.
Utbildningen är två år eftersom läsåret delas in i tre perioder utan uppehåll mellan. Studietakten under utbildningen varierar mellan 50 % och 63 %. Utbildningen är på distans med schemalagda obligatoriska träffar. Träffarna sker växelvis på campus Kalmar och campus Växjö.
Du kan göra din VFU antingen i lärosätets VFU-områden eller andra delar av Sverige. Vissa inriktningar kan innebära längre resor till VFU-skolan. Det är också möjligt att göra VFU på din egen arbetsplats. Detta förutsatt att det finns tillgång till en VFU-plats som är relevant för det/de yrkesämnen som du blir behörig att undervisa i. Utanför Linnéuniversitets partnerområde ansvarar du för att ordna egen VFU-plats. Kostnader i samband med VFU bekostas av dig själv. Du har även möjlighet att göra en av VFU-perioderna utomlands.
Du kommer att ingå i en grupp med 15-20 andra yrkeslärarstudenter där en mentor kommer att följa gruppen under utbildningens gång. Programmet präglas av ett projektorienterat arbetssätt som förutsätter samarbete i olika grupperingar.
Karriär
Yrkeslärarprogrammet gör dig väl rustad för att bli yrkeslärare inom så väl gymnasieskolan som den kommunala vuxenutbildningen.
Examen
Yrkeslärarexamen
Kontaktpersoner
- Mejla för att boka telefontid
- yrkevalideringlnuse
Drop-in studievägledning
Under ansökningsperioden har vår studievägledare drop-in vägledning på Zoom. Klicka på kontakten till höger, Anita Gustafsson, för mer information om tider och länk.
Informationsträff
Här kan du ta del av presentationen från informationsträffen den 1 april.
Presentation yrkeslärarprogrammet.pdf
Behörighetsprövning genom validering
För antagning till yrkeslärarprogrammet gäller särskilda behörighetskrav i form av kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper. Behörighetskraven utgörs av så kallade kunskapskriterier som bygger på Skolverkets ämnesplaner för gymnasieskolans yrkesprogram, läs mer om dessa kunskapskriterier på följande sida.
För att kunna bli antagen till programmet måste du söka utbildningen på antagning.se men du behöver också göra en kompetenskartläggning via Valda. Detaljerad information om hur du ansöker och hur kompetenskartläggningen går till hittar du på denna sida om ansökan till yrkeslärarprogrammet. På sidan du även svar på många frågor om valideringsprocessen.
Tänk på att påbörja din validering i god tid – valideringssystemet öppnar den 1 februari och vi rekommenderar att du startar processen så snart du kan.
Kontakt för kompetenskartläggning
Har du frågor om kartläggningen i Valda under valideringsprocessen kontaktar du yrke.validering@lnu.se. Om du föredrar ett telefonsamtal, mejla till denna epostadress oss ditt telefonnummer samt en tid som passar så återkommer vi till dig om en telefontid.
Antagning och urval
När bedömning av den särskilda behörigheten gjorts tas beslut om antagning. Om behörighetskraven uppfyllts i ett eller flera ämnen som kunnat bedömas kan antagning ske. Vid fler behöriga sökande än antal platser kommer urval att tillämpas.
I vissa ämnen, exempelvis de som ges på Frisör- och stylistprogrammet och Hotell- och turismprogrammet, är det stor brist på VFU-platser. Detta innebär att antagning endast kan ske med villkoret att studenten själv ordnar VFU-plats.
Bidrag och studiestöd för yrkeslärare
För den som redan arbetar som obehörig yrkeslärare finns statsbidrag som huvudmannen kan söka. Statsbidraget ska möjliggöra för den studerande att kunna minska sin arbetstid och få en bra förutsättning för sina studier. Statsbidraget kan också ersätta resor för den studerande under utbildningen. Information om statsbideraget finns på Skolverkets hemsida.
CSN erbjuder ett omställningsstöd för vuxna mitt i livet som vill vidareutbilda sig eller byta spår. Omställningsstödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av lönen och dels av ett lån om man vill. Det finns information om omställningsstödet på CSNs hemsida.
Statsbidrag från Skolverket
Omställningsstöd från CSN
Internationella möjligheter
Det finns flera sätt att bredda ditt internationella perspektiv på Linnéuniversitetet. Under programmet finns möjligheten att studera utomlands genom utbytesstudier för att få internationell erfarenhet. Du läser då en del av dina studier på ett av våra många partneruniversitet världen över. Du kan också välja att göra din praktik utomlands.
Även på hemmaplan kan du få internationella erfarenheter. Många kurser innehåller interkulturella inslag, till exempel i form av kurslitteratur eller gästföreläsare från andra länder. På din fritid kan du engagera dig i föreningar tillsammans med studenter från alla möjliga utbildningar och länder, eller träffa internationella studenter genom vårt buddyprogram.
Här kan du läsa mer om internationella möjligheter på Linnéuniversitetet.
Anna uppskattar verkligen att lära ut all den kunskap hon har från sina år som konditor
Anna är uppvuxen utanför Växjö men bor sedan länge i Vaggeryd. Till vardags arbetar hon som lärare på Restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning Bageri och konditori på Praktiska gymnasiet i Jönköping. Anna har tjugo års erfarenhet som konditor och hade redan jobb som yrkeslärare när hon sökte yrkeslärarprogrammet.
- Utbildningen har gjort att jag känner mig tryggare i mitt jobb. Ett plus med att arbeta samtidigt som man studerar är att man kan praktisera sina kunskaper direkt. Kursen i specialpedagogik var nyttig för mig då många av mina elever har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Kursen gjorde att jag fick mer förståelse för och kunskap i hur jag ska lägga upp undervisningen för att alla ska kunna förstå, menar Anna.
Läs hela intervjun med Anna
Hon berättar att arbetsdagarna ser väldigt olika ut. Ena dagen är det praktiska lektioner där hon lär sina elever att baka och nästa dag är det fokus på teori där hon lär ut grunderna och kemin inom bakning. En annan dag är det planering eller besök på elevernas praktikplatser.
- Det är ett roligt och omväxlande jobb! Det stora pluset är att jag träffar massa härliga elever och får utöva det jag brinner för. Jag gillar verkligen att undervisa och lära mina elever all kunskap som jag sitter inne med. Det jag inte hade fattat innan jag blev lärare var vilken kontakt man får med eleverna och alla fina samtal, säger Anna.
Det finns ingen manual för hur man ska vara som lärare. Anna menar att det inte spelar någon roll hur mycket du läser och pluggar, du måste ändå hitta ditt sätt att undervisa på och vad som passar den gruppen av elever du har framför dig.
- Jag har olika upplägg varje läsår beroende på elevgrupp. När det gäller den känslomässiga biten så är mitt tips att aldrig bli för mycket kompis med eleverna. Jag vill bli lagom mycket kompis så att de känner tilltro och tillit men ändå visar respekt, menar Anna.
När det gäller utbildningen på Linnéuniversitetet så tycker Anna att den var bra uppstyrd och att det var tydligt vad som förväntades av en.
- Yrkeslärarutbildningen är tuff då många redan har ett lärarjobb och pluggar vid sidan av så du måste lägga ner tid för att fixa det. Ett annat tips är att testa på att vara handledare för elever på APL (praktik), då får du en hint av vad som förväntas av dig som yrkeslärare. Tycker du om att handleda elever så är detta ett jobb för dig, säger Anna.
För hennes del var det första gången hon läste en akademisk utbildning och hon hade inte så mycket förkunskaper i hur man skriver och utvecklar texter.
- Ju mer jag kom in i utbildningen och förstod vad lärarna var ute efter så blev det också lättare. Det var kul att se hur jag själv utvecklade mitt kunskapsintag och min skrivförmåga. Men det som jag tyckte var mest intressant var nog specialpedagogiken då jag kände mest behov av den kunskapen. Det var något jag verkligen behövde där och då, berättar Anna.
Känner du att du brinner för ditt yrke men vill jobba med det på ett annat sätt och att du dessutom gillar att jobba med ungdomar så menar Anna att du borde läsa till yrkeslärare.
Med tiden blir läraryrket lite som ett kall
Per-Ola kommer från Värends Nöbbele som ligger några mil utanför Växjö. Idag är han platsansvarig lärare på ME-skolan som på uppdrag av gymnasieskolor och Komvux utbildar anläggningsmaskinförare. Jobbet innebär att han förutom sin egen undervisning ansvarar för planering och genomförande av samtliga yrkeskurser.
- Kurserna ska ges med hög kvalité gällande schemastruktur, undervisning, innehåll, dokumentation och bedömning. I min tjänst ingår även APL-ansvar (arbetsplatsförlagt lärande) och ansvar för branschspecifika delar i skolans programråd. Jag arbetar också med verksamhetsutveckling av ME-skolan på nationell nivå, berättar Per-Ola.
Läs hela intervjun med Per-Ola
Han menar att den största nyttan han fått från utbildningen är den språkliga utvecklingen som utbildningen gav.
- Att uttrycka sig väl och pedagogiskt i både tal och skrift är ju grundläggande för arbetet som lärare men det kan även fungera som en språngbräda om man vill komma vidare i karriären. Med åren har jag också fått mer och mer användning för de kunskaper om skolans styrdokument samt arbete i projektform som vi tillgodogjorde oss under utbildningen, säger Per-Ola.
Arbetsdagarna varierar mycket från dag till dag men arbetstiden är vanligen mellan kl. 7:30-16:30. Per-Ola har semestertjänst med sex veckors semester och jobbar in tid för att kunna vara ledig över jul- och påsklovet.
- När gäller dagar med undervisning har jag lektioner antingen ute på körgården med praktiska övningar eller så är det teoripass i lektionssal. Lektionsdagar varvas med dagar då jag åker runt och hälsar på elever och handledare ute på våra APL-företag i regionen. Några dagar i månaden åker jag till någon av ME-skolorna i landet för att informera om nyheter i verksamheten gällande läromedel och organisation kring planering och dokumentation. När jag har luckor i schemat blir det en hel del telefonsamtal med elever och handledare under APL, kontakt med elever, mentorer och elevhälsa kring elevers lärande, styrkor och svårigheter, deltagande i det kollegiala lärandet samt möten kring utvecklingsprojekt och samverkan med branschen, förklarar Per-Ola.
Han menar att det mest spännande med arbetet är att se den resa människor gör när de lär sig saker och vilka påverkansmöjligheter man som lärare har för att göra eleverna anställningsbara i en bransch som man själv länge varit verksam i.
- Det bästa med mitt jobb är kontakten med alla människor. Att det är så oerhört omväxlande och att det alltid finns att göra. I mitt tidigare yrke hände det ibland att jag tittade på klockan och blev förvånad över att det var långt till nästa rast. Sedan jag blev lärare har detta aldrig hänt, säger Per-Ola.
Han ser ljust på framtiden och menar att yrkeskunnande kommer att bli allt mer värdefullt i framtiden och att bristen på duktiga yrkeslärare kommer att bestå. Dessutom poängterar Per-Ola att det finns mycket skolutvecklingsarbete att göra för de yrkeslärare som vill göra lite mer än att undervisa.
- Jag vill tipsa befintliga studenter om att hålla ut och att tänka på att det du lär dig kommer att innebära utvecklingsmöjligheter som förmodligen inte fanns i ditt tidigare yrke. Det kan ta lite tid i läraryrket innan man sorterat och prioriterat kunskaperna utifrån hur man ska använda dem men efterhand faller allt på plats. Med tiden blir det lite som ett kall. Tänk på att de ämneskunskaper och kontaktnät du utvecklat i ditt tidigare yrke är det viktigaste och mest värdefulla för att du ska kunna utbilda nya yrkesarbetare. Glöm inte att ha ett ben kvar i ditt tidigare yrke, avslutar Per-Ola.
"Jag längtar till att bli legitimerad yrkeslärare"
Vanliga frågor om yrekslärarprogrammet
Hur långt är yrkeslärarprogrammet?
Yrkeslärarprogrammet vid Linnéuniversitetet är tvåårigt och du läser det på deltid. Unikt är att studieåret är uppdelat i tre perioder utan uppehåll, vilket gör att du kan bli klar med utbildningen snabbare.
Vad är behörighetskraven för att bli antagen till yrkeslärarprogrammet?
Programmet kräver relevant yrkeserfarenhet och kunskap i det ämne du vill undervisa i, vilket säkerställer att du har praktisk insikt i tillägg till teoretisk kunskap. Du behöver också grundläggande behörighet från gymnasiet eller liknande.
Vad kan jag jobba med efter att ha avslutat yrkeslärarprogrammet?
Efter att ha avslutat yrkeslärarprogrammet kan du arbeta som behörig yrkeslärare inom gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning, där du får undervisa nästa generation inom ditt yrkesområde.
Vad fokuserar yrkeslärarprogrammet på?
Yrkeslärarprogrammet fokuserar på att förbereda dig att bli en effektiv och kompetent yrkeslärare, med fokus på pedagogik och den yrkesspecifika kunskap du har.
Vad är det mest spännande med att vara en student på yrkeslärarprogrammet?
Som student på yrkeslärarprogrammet får du chansen att bli behörig lärare och lära dig utbilda nästa generation inom ditt yrkesområde, vilket är en unik och givande upplevelse. Du får vara med och forma framtida yrkesutövare.
Distans – plugga där du är
Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt.
Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.
Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha mer frihet att bestämma när och var du vill studera. Tänk dock på att en del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under arbetstid, även om de sker på distans.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger Campus Växjö. Många studenter väljer att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med nära 100 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med ett brett och varierat näringsliv – perfekt när du söker praktikplats eller jobb.
Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. Staden bjuder också på många evenemang och upplevelser, inom så väl musik som mat och sport.