SI-PASS, Samverkansinlärning
Samverkansinlärning, SI-PASS (Supplemental Instruction-Peer Assisted Study Sessions) är en pedagogisk metod som bygger på lärande tillsammans med andra, där studenter träffas regelbundet i mindre studiegrupper under ledning av en SI-ledare.
Vad är SI-PASS?
Du träffar andra studenter regelbundet i mindre studiegrupper under ledning av en SI-ledare som är en mer erfaren student. Du ökar dina möjligheter till bättre studieresultat, lär dig att lära och skapar samtidigt ett kontaktnät av studiekamrater. Andra färdigheter som förbättras är problemlösning, lagarbete och samverkan, kritiskt tänkande och att presentera inför grupp.
Så fungerar SI-PASS
SI bygger på att en mer erfaren student fungerar som en guide eller förebild i ett ämne. SI-ledarens roll är inte att ersätta en lärare utan ska hjälpa studenterna att lära av varandra. SI-ledaren ska förbereda och leda samtal om de delar i kursen som studenterna upplever som svåra. Hen ska alltså hjälpa studenterna att tillsammans hitta svaren.
Först och främst är avsikten att överbrygga skillnaderna i sättet att studera som finns mellan gymnasium och universitetet. Vid universitet krävs mycket mer tid för egenstudier – med andra ord förväntas du som student ta större eget ansvar för sina studier.
Syftet med SI är att:
- Förbättra studieresultaten
- Ge strategier och studieteknik för att klara studierna på ett bättre sätt
- Bidra till effektiv tidsanvändning
- Främja samarbete i grupp
- Utveckla förmåga till kritisk granskning
SI kan framförallt ses som ett förhållningssätt till lärande där inre motivation och nyfikenhet är drivkrafter med tonvikt på ett självstyrt och kollektivt lärande. Tanken med SI är att förstärka inlärningen av ett ämne genom utbyte av tankar och idéer mellan studenterna.
SI-PASS startade i USA på 1970-talet vid University of Missouri Kansas City för att öka studentgenomströmningen i ”svåra” kurser. SI-PASS som koncept har fått stort genomslag och funnit en hemvist vid mer än 1500 högskolor och universitet i ett trettiotal länder.
Lunds universitet är Europeiskt centrum för SI-PASS. Här kan du läsa mer på deras webbplats.
Fördelen med SI-PASS
Syftet med SI är att stötta dig i dina studierna. SI kan hjälpa dig som student till ett bra studieresultat och stärka dina prestationer oberoende av dina tidigare kunskaper, erfarenheter eller bakgrund.
Delta på SI för att:
- Du får möjlighet att lära känna nya kurskamrater.
- Du kan bearbeta kursinnehållet och ställa frågor i en trygg miljö.
- Du kan lära tillsammans med andra (kooperativt lärande).
- Statistiken visar att du som kommer på fler än ett pass klarar av fler högskolepoäng och i större utsträckning höjer dina betyg.
Syftet med SI-PASS
SI-passen leds av en erfaren student som tidigare har gått kursen, en så kallad SI-ledare, som har gått en särskild utbildning för uppdraget. Upplägget är att studenter samlas i studiegrupper utanför ordinarie schema för att diskutera och utveckla tankar och resonemang kring centrala begrepp och teorier i kursen. SI-passen är schemalagda cirka en gång per vecka. SI-ledarens roll är att guida studenterna genom kursens studiematerial och att utveckla nya inlärningssätt.
Genom att delta på SI-pass kan du lära dig studieteknik och förbättra förståelsen för kursen och ämnet. Du får möjlighet att jämföra anteckningar, diskutera frågor och begrepp samt att utveckla din studiefärdighet. På detta sätt kan studietiden bli mer effektiv och möjligheterna att nå bättre studieresultat ökar.
Det som skiljer ett SI-pass från en lektion är att studenterna själva bestämmer över innehållet och att SI-ledaren inte är lärare.
Atmosfären är avslappnad och trygg. Det finns inga ”dumma frågor”. Du ska känna att du vågar ta upp saker som du kanske inte vill fråga läraren om.
Fördelarna med att delta på SI-passen är många t.ex:
- Att förbättra din studieteknik
- Att fördjupa dig i ämnen
- Att lättare klara terminen och ta dina poäng
Du får också träning inför framtiden och arbetslivet genom att öva på samarbete i grupp, skapa synteser och dra slutsatser genom att dela information samt ifrågasätta och tänka kritiskt.
Program som erbjuder SI HT 24
Ekonomihögskolan
- Nationalekonomprogrammet, Växjö
- The Marketing programmet, Växjö
- Civilekonomprogrammet, Växjö
- Ekonomprogrammet, inriktning redovisning/ekonomistyrning, Kalmar
- Customer Experience Managemnet, Kalmar
- Human Resource Management, Kalmar
- Retail Management, Kalmar
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
- Optikerprogrammet, Kalmar
- Optikerprogrammet, Göteborg
- Biologiprogrammet, Kalmar
- Miljöanalytiker, distans
Fakulteten för konst och humaniora
- Biblioteks- och informationsvetenskap, Växjö
- Språk och politik spanska, Växjö
- Språk, kultur och kommunikation spanska, Växjö
- Språk, kultur och kommunikation historia, Växjö
- Integrations- och mångfaldsstudier, Växjö
- Koloniala & postkoloniala studier, Master, Växjö
- Journalistik och medieproduktion, Kalmar
Fakulteten för samhällsvetenskap
- Coaching och sports management, Växjö
- Europastudier, Växjö
- Statvetarprogrammet, Växjö
- Sustainable Democracy & governance, Växjö
- Freds- och utvecklingsprogrammet, Växjö
- Sociologiprogrammet, Växjö
- Socionomprogrammet, Kalmar
Fakulteten för teknik
- Nätverkssäkerhet svenska, Växjö
- Nätverkssäkerhet engelska, Växjö
- Maskinteknik, högskoleingenjör, Växjö
- Civilingenjör Teknisk Matematik, Växjö
- Civilingenjör Mjukvaruteknik, Växjö
- Systemvetarprogrammet, Växjö
- Interaktionsdesigner, Kalmar
Nämnden för lärarutbildningen
- Grundlärarprogrammet 4–6, Växjö
- Förskollärarprogrammet, Kalmar
- Ämneslärare historia, Kalmar
- Ämneslärare idrott, Kalmar
- Ämneslärare biologi, Kalmar
- Ämneslärare idrott, Växjö
- Ämneslärare historia, Växjö
- Ämneslärare samhällsvetenskap, Växjö
- Ämneslärare spanska, Växjö
Bli SI-ledare
Genom att arbeta som SI-ledare får du möjlighet till personlig utveckling genom att leda och hjälpa studentgrupper till bättre resultat i sina studier, samtidigt som du får en extrainkomst.
Vill du jobba extra som SI-ledare?
Vill du jobba extra några timmar i veckan under höstterminen? Vill du utveckla dina ledaregenskaper? Vill du hjälpa andra att lyckas med sina studier? Då kanske jobbet som SI-ledare är något för dig.
Genom att arbeta som SI-ledare får du möjlighet till personlig utveckling genom att leda och hjälpa studentgrupper till bättre resultat i sina studier, samtidigt som du får en extrainkomst.
Du ska vara intresserad av pedagogik och ledarskap, tycka om att arbeta i grupp och dela med dig av dina kunskaper. Dessutom ska du vilja lära dig att få studenter engagerade och motiverade i sina studier.
Vad innebär det att arbeta som SI-ledare?
Tillsammans med en grupp studenter använder du olika strategier/metoder för att hjälpa studenterna att bearbeta det som tagits upp av läraren på föreläsningar.
Som SI-ledare fungerar du som gruppledare, inte som lärare och får studentgruppen att reflektera över viktiga begrepp, teorier och kurslitteratur samt hjälper till att skapa diskussion och lösa problem.
Som SI-ledare får du timarvode och dessutom:
- ledarskapskunskaper
- fördjupad förståelse för ämnet
- övning i att prata inför grupp
- möjlighet till nya kontakter med studenter, lärare och övriga SI-ledare
- en känsla av samhörighet inom ämnet
- erfarenheter som är eftertraktade i arbetslivet
- ett arbetsintyg
Du får också, inför SI-arbetet, gå en 2 dagars SI-ledarutbildning där får du lära dig allt du behöver för att bli en bra SI-ledare.
Hur blir jag SI-ledare?
Ansökan och tillsättning av SI-ledarpositioner sker under vårterminen.
Minimikrav för att bli SI-ledare:
- Genomfört kursen du skall vara SI-ledare i
- Fått minst betyget G på kursen
- Ligger i fas i dina studier
- Blivit rekommenderad av en SI-ledare/lärare
- Goda kommunikations- och sociala förmågor
- Kunna delta på SI-ledarutbildningen som sker runt mitten av augusti varje år.
Är du intresserad av att arbeta som SI-ledare ska du kontakta Kajsmari Engdahl på Studerandeavdelningen, kajsmari.engdahl@lnu.se