Juniorledarskapsakademin

Student och nyfiken på ledarskap?

Idag kanske du inte direkt tänker dig en framtid som ledare men vill veta mer. Genom Juniorledarskapsakademin får du möta inspirerande ledare, möjlighet att vässa dina egna ledarförmågor och bidra till innovation – värdefulla kontakter och praktiska kunskaper vad du än väljer att göra efter dina studier.

Vi erbjuder:

  • Verktyg att leda sig själv och andra
  • En arena där du möter erfarna ledare och får inspiration och vägledning
  • Praktiska övningar, föreläsningar, studiebesök, samtalspartner/ledare m.m.
  • En möjlighet att komplettera dina studier
  • Värdefulla meriter till ditt CV

Anmäl dej här

När du anmält dig till Juniorledarskapsakademin kommer du att få tillgång till ett kursrum i MyMoodle där du kan anmäla dig till våra aktiviteter.

Vad är Juniorledarskapsakademin?

Juniorledarskapsakademin är en del av Centrum för ledarskap i Småland -ett samverkansprojekt finansierat av Familjen Kamprads stiftelse, Region Kronoberg, Regionförbundet i Kalmar län, Region Jönköpings län, Linnéuniversitetet och Jönköping University.

Därför deltar jag i Juniorledarskapsakademin

Linnéa fick blodad tand och ett bra jobb

– Jag har haft mycket stor nytta av kunskaperna jag fått genom Juniorledarskapsakademin i mitt nuvarande jobb. Men det viktigaste är nog ändå det ökade självförtroendet.
Linnéa Nyberg jobbar nu på IKEA:s customer support center i Älmhult och gick ut turism och ekonomi-programmet på Linnéuniversitetet i Kalmar sommaren 2017. Juniorledarskapsakademin var något hon hoppade på och läste parallellt och det har hon inte ångrat.
– Det var inga problem eftersom man kunde välja vad man vill gå för kurser och de var dessutom på kvällstid. Skillnaden mot de vanliga studierna var dock att det hela var så mycket mer konkret och praktiskt. Vi fick träna på att göra det vi föreläste om. Dessutom var det en bra boost för en själv.
– Bra ledarskap är för mig är både att kunna rikta sig efter situation och person. Man ska vara lite som en trädgårdsmästare – underlätta för sina anställda genom att se till att de har vad de behöver. Det var sådant jag lärde mig och nu har stor användning i mitt jobb. Så får du chansen att vara med – ta den. Mig gav det blodad tand och ett bra jobb!

Intervju med Linnéa Nyberg, IKEA:s customer support center, Älmhult

 

Yrkesverksam ledare

Vill du bidra med erfarenheter och lära av unga talanger? Kontakta maria.elander@tournant.se