Publicera din uppsats i DiVA
I DiVA registrerar du som student vid Linnéuniversitetet din uppsats eller examensarbete efter examinators godkännande. Elektronisk registrering i DiVA samt fulltextlagring av examensarbetet som en PDF-fil är ett krav för att arbetet ska kunna registreras som godkänt. Här hittar du instruktioner för hur du publicerar i DiVA.
Instruktioner
Logga in i DiVA med ditt studentkonto.
Använd dig av DiVA-checklistan för att hålla koll på vilka uppgifter som ska fyllas i vid publicering i DiVA.
Håll muspekaren över de röda frågetecknen i DiVA för mer information om respektive fält som ska fyllas i.
Film - publicera din uppsats i DiVA
Vanliga frågor
Hjälp! Min uppsats syns inte när jag söker i DiVA!
Det kan ta upp till tre veckor för din uppsats att bli publicerad i DiVA efter att du registrerat den. DiVA-administratören på din institution kontrollerar att uppsatsen blivit godkänd av examinator samt att det är rätt PDF-fil som laddats upp. Därefter publiceras uppsatsen och blir sökbar i DiVA. Om din uppsats inte syns efter tre veckor, kontakta DiVA-administratören på din institution.
Måste jag ha en engelsk version av titeln på min uppsats?
Ja, det rekommenderas eftersom det kommer att se snyggare ut på ditt examensbevis. Både "Titel" och "Alternativ titel" hämtas automatiskt från DiVA till ditt examensbevis. Har du inte fyllt i "Alternativ titel" kommer originaltitel att visas två gånger i examensbeviset.
Var kommer min uppsats att synas?
Din uppsats kommer att synas både i Linnéuniversitetets DiVA och i nationella DiVA. Uppsatsen kommer även att synas i de nationella söktjänsterna Uppsök och Uppsatser.se, samt i internationella söktjänster, till exempel Google och Google Scholar.
Kan jag själv ändra något i uppsatstexten efter att jag skickat in den till DiVA?
Nej. Innehållet i själva uppsatstexten ska alltid överensstämma med den av examinator godkända versionen och kan därför inte ändras. Kontakta DiVA-administratören på din institution om du vill rätta stavfel i titel, om pdf-filen blivit korrupt etc.
Hur skapar jag en PDF-fil?
Word: Arkiv > Exportera > Skapa PDF-/XPS-dokument
Google Dokument: Arkiv > Ladda ned som > PDF-dokument
OpenOffice: Arkiv > Exportera som PDF
Pages för Mac: Arkiv > Exportera till > PDF
Kan jag bifoga bild- och ljudfiler till posten i DiVA?
Ja, på samma ställe där du laddar upp uppsatsfilen. Se till att välja rätt filtyp i formuläret innan du laddar upp filen. Du kan döpa om filerna efter uppladdningen genom att klicka på ikonen "Redigera filinformation" i formuläret.
Får även gamla uppsatser registreras i DiVA?
Ja, om du har skrivit en uppsats vid Högskolan i Kalmar, Växjö universitet eller Linnéuniversitetet, fått den godkänd samt har ett fungerande studentkonto. Logga in i DiVA och följ instruktionerna ovan. Tänk på att ange den institution du var aktiv vid när uppsatsen godkändes.
Vad gäller för publicering av bilder, diagram etc. i uppsatsen?
För information om upphovsrätt och plagiering, se sidan Skriva referenser.
Saknar du studentkonto?
IT-support kan vid behov öppna upp ett inaktiverat studentkonto under en vecka.
Hur gör jag om min uppsats innehåller sekretessbelagda uppgifter?
Uppsatser som innehåller sekretessbelagd information registreras i DiVA med en bock i rutan Sekretess under sektionen Ladda upp filer. Fulltext-fil i Pdf-format laddas inte upp. I stället skickas filen till registrator. För mer information om hur du skickar din uppsats som innehåller sekretessbelagd information till registrator, se dokumentet Hantering av uppsatser med sekretessbelagda uppgifter.
Om två versioner av uppsatsen har skrivits, en som innehåller sekretessbelagd information och en som inte gör det, registreras versionen utan sekretessbelagd information i DiVA enligt instruktionerna högst upp på den här sidan.
Se sidan Samarbete med företag och organisationer för information om att börja arbeta med en uppsats som kan komma att innehålla sekretessbelagda uppgifter.
Bakgrund
Elektronisk registrering i DiVA samt fulltextlagring av examensarbetet som en PDF-fil är ett krav för att arbetet ska kunna registreras som godkänt.
Alla studentuppsatser och examensarbeten skrivna vid universitetet är allmänna handlingar och huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga, men det finns undantag. Uppsatser som innehåller sekretessbelagda uppgifter är ett sådant undantag. Se rubriken Hur gör jag om min uppsats innehåller sekretessbelagda uppgifter? ovan för mer information.
Riktlinjer för elektronisk publicering
Alla examensarbeten (yrkesexamen) samt självständiga arbeten (kandidatnivå/magisternivå/masternivå) utförda av studenter vid Linnéuniversitetet skall registreras elektroniskt, samt fulltexten bifogas i sin helhet i Linnéuniversitetets publiceringssystem (DiVA) för vidare lagring.
Elektronisk registrering i DiVA samt fulltextlagring av examensarbetet som en PDF-fil är ett krav för att arbetet ska kunna registreras som godkänt. Examensarbeten skall i möjligaste mån även publiceras i fulltext. Om författaren, med hänvisning till lagen om upphovsrätt, motsätter sig elektronisk fulltextpublicering, skall registrering ändå ske, samt fulltexten lagras elektroniskt, men ej publiceras.
Riktlinjer för elektronisk publicering vid Linnéuniversitetet (Rektorsbeslut 2011-10-24)
Om du överväger att publicera uppsatsen i en tidskrift, kan det vara bra att endast arkivera PDF-filen. Det finns tidskrifter som motsätter sig publicering om materialet redan har publicerats i fulltext någon annanstans.
För uppsatser som är föremål för sekretess laddas inte någon fulltextfil upp i DiVA. Se mer information ovan, under rubriken Hur gör jag om min uppsats innehåller sekretessbelagda uppgifter?
Kontakta oss
Vid frågor, kontakta i första hand DiVA-administratören på din institution.
Om din DiVA-administratör inte är tillgänglig, kontakta universitetsbibliotekets DiVA-support.