UB i soclala medier

Universitetsbiblioteket i sociala medier

Universitetsbiblioteket har olika kanaler i sociala medier för att kommunicera och dela information, ge tips och på ett personligt sätt visa upp verksamheten. Syftet med vår närvaro i sociala medier är främst för att möta våra målgrupper i de kanaler där de befinner sig till vardags.

Vi använder oss av sociala medier för att

  • åstadkomma transparens, dialog, delaktighet och samverkan
  • informera om resurser och tjänster
  • nå ut med viktiga meddelanden
  • få och ge tips och idéer
  • inspirera till nya sätt att söka, värdera och använda information samt utveckla akademiskt skrivande
  • förstärka bilden av universitetet och universitetsbiblioteket
  • nå många oberoende av tid och plats
  • bygga relationer, utbyta erfarenheter och omvärldsbevaka
  • visa vilka vi är, föra dialog och bemöta eventuell kritik.

Facebook

Besök vår Facebook-sida

På Facebook publicerar vi biblioteksrelaterad information som information om våra resurser, evenemang, avvikande öppettider etc. Facebook är tänkt att vara en bred kanal där vi kan ge tips och kommunicera med våra studenter om olika saker som kan intressera dem. Det får gärna vara lättsamt. Majoriteten av vår närvaro på Facebook riktar sig till studenter, men även våra övriga målgrupper. 

Twitter

Följ oss på Twitter

Vår främsta målgrupp på Twitter är universitets- & bibliotekspersonal samt forskare och lärare. Vi delar med oss av vår egen utveckling, Linnéuniversitetets forskning och ger tips på saker som vi anser vara intressanta. Vi omvärldsbevakar och uppmärksammar aktuella händelser på UB. Hashtaggen #linneuniLib kan användas för att samla relevanta inlägg från både UB:s eget och andra twitterkonton. Ambitionen är även att vi ska dela med oss i realtid från verksamhetsspecifika konferenser där vi deltar.

Instagram

Följ våra medarbetare på Instagram

Genom att publicera bilder/filmer på Instagram visar vi hur det är att arbeta på eller att vara student på universitetsbiblioteket. Vi visar ofta bilder och videoklipp från bakom kulisserna, såsom möten, konferenser och andra tillställningar som vi vanligtvis inte visar på våra andra sociala mediekanaler.