Vanliga frågor (FAQ)
Här hittar du svar på vanliga frågor som rör passerkort, lån, lånekonto.
Om passerkort
Jag har inget passerkort. Vad gör jag?
Svar: Är du student eller anställd vid Lnu ansöker du om passerkort här: lnukortet.lnu.se
Varför dröjer det så länge innan mitt beställda passerkort kommer?
Svar: Kortet skickas till din folkbokföringsadress om du valt att få det hemskickat. Skulle det vara något fel med adressuppgifterna skickas kortet istället till Infocenter. Om kortet dröjer fråga Infocenter, ditt kort kan finnas där.
Mitt kort fungerar inte. Vad gör jag då?
Svar: Har du aktiverat ditt kort? Det kan du göra på lnukortet.lnu.se/ Om det fortfarande inte fungerar, mejla sakerhet@lnu.se
Fungerar mitt passerkort i Kalmar fast jag skaffat kortet i Växjö (och vice versa)?
Svar: Ja, studenter kommer in både i Kalmar och Växjö.
Jag är student vid annat lärosäte, kan jag reservera böcker, hämta mina reserverade böcker och använda UB:s studiemiljöer?
Svar: Ja, under bibliotekets bemannade öppettider är du välkommen till oss. Under bibliotekets meröppettider är det dock bara personer med passerkort till Lnu som kommer in. Undantag är läkarstudenter i Kalmar med passerkort.
Om lån
Jag vill ha en bok längre även om max lånetid har uppnåtts. Går det att lösa?
Svar: Kontakta oss via telefon, chatt eller mejl så undersöker vi möjligheten.
Kan jag lämna tillbaka en Kalmar-bok i Växjö (och vice versa)?
Svar: Ja, det kan du göra.
Kan man beställa böcker från andra orten?
Svar: Ja, det kan du göra. Det kan ta några dagar innan boken kommer.
Hur hämtar jag ut fjärrlån?
Svar: Du besöker oss under våra bemannade öppettider.
Jag kan inte lämna tillbaka böckerna som krävs in. Kan jag få längre lånetid?
Svar: Kontakta oss via telefon, chatt eller mejl.
Går det att reservera böcker som står på hyllan?
Svar: Nej, du kommer till biblioteket under öppettiderna och hämtar de böcker du vill låna.
Om du är distansstudent kan du beställa böcker som står på hyllan.
Kan jag lämna tillbaka böcker utan att gå in på biblioteket?
Svar: Ja, bokinkasten är öppna dygnet runt. I Kalmar finns det vid entrén vid UB i Stella och i Växjö vid entrén till UB.
https://lnu.se/ub/pa-biblioteket/lana-reservera-och-bestalla/
Om det står att en bok är utlånad till ett specifikt datum i ert system, betyder det att den finns här igen vid det datumet?
Svar: Om boken inte är reserverad kommer den att automatiskt lånas om. Om boken reserveras ska boken återlämnas senast det angivna datumet.
Kursref/referens, betyder det att en INTE kan låna hem den?
Svar: Ja, det betyder att du enbart får använda boken på plats på biblioteket.
Kan jag få böcker hemskickade?
Svar: Det finns ingen möjlighet för UB att skicka böcker hem till studenter som inte kan hämta själva på biblioteket.
Är du inskriven som distansstudent vid Lnu kan du ha rätt till distansservice.
Är du personal vid Lnu kan du få reserverade böcker och fjärrlånade böcker skickade med internposten till ditt postfack på Lnu. Kontakta biblioteket om du har en reserverad bok eller fjärrlån som du vill få till ditt postfack.
Studentkonto
Jag har glömt mitt lösenord till studentkontot, kan ni hjälpa mig med det?
Svar: På Serviceportalen kan du läsa om frågor som rör studentkontot: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/817970
Lånekonto
Jag har glömt pin-koden till mitt lånekonto?
Svar: Logga in på ”Mina lån” och ändra kod.
Grupprum
Vilka tider kan jag boka grupprum på UB?
Svar: Du kan boka grupprummen på biblioteket under universitetsbibliotekets öppettider.
Öppettider
Vad är det för öppettider på universitetsbiblioteket?
Svar: Du hittar all information om öppettider på webbsidan med bibliotekets öppettider.
Allmänheten
Kan jag som inte är student eller personal vid Linnéuniversitetet låna böcker och vara på UB?
Svar: Ja, du är välkommen under våra bemannade öppettider. Under meröppet är det dock bara studenter och personal vid Lnu med passerkort som har tillgång till biblioteket.