AI för ledare
Syftet med kursen ”Artificiell intelligens för Ledare” är att ge chefer, ledare och beslutsfattare en djupare förståelse för AI och öka förståelsen för möjligheter, svårigheter, nytta och risker kopplat till AI. Det är varken en introduktionskurs till AI eller en ”AI for dummies” kurs, istället avmystifieras AI och gör det till ett relevant verktyg för chefer, ledare och beslutsfattare.
Målgrupp
Kursen vänder sig till produktägare, projektägare, chefer, tekniska chefer i organisationer som redan har eller planerar att börja arbeta med AI.
Innehåll
Kursen är organiserad i tre moduler. Den inledande modulen fokuserar på en introduktion till AI och ger en förståelse för vilken typ av aktiviteter som kan utföras med hjälp av AI och vad du som ledare behöver veta om AI. Den andra modulen omfattar verktyg och konkret hur du sätter upp en AI strategi och en utvecklingsplan, hur du kommer igång med AI-projekt, integration av AI och IT utveckling, hur du (själv)utvärderar pågående AI projekt och inte minst legala och etiska aspekter av AI. Den tredje modulen ger deltagarna en chans att använda ny kunskap och verktyg för att arbeta med AI i verkliga projekt.
Målet med kursen är att stärka deltagarna inom följande områden:
- Beskriv huvudkonceptet för AI, dess styrkor och brister
- Förstå möjligheter, myter och fallgropar med AI
- Identifiera problemområden inom industri, samhälle och ledning där AI skulle kunna användas
- Analysera hur AI kan tillämpas i ett särskilt problemområde
- Hantera en AI-strategi och kom igång: implementera en strategi och en färdplan för att tillämpa AI i ett visst problemområde
- Förstå hur man integrerar AI med IT-utveckling
- Bedöma mognad av AI-användning i en organisation
- Reflektera över tillämpningar av AI ur ett etiskt och juridiskt perspektiv samt framtida utmaningar (tekniska, organisatoriska, sociala, etc.)
Kursplan: https://kursplan.lnu.se/kursplaner/syllabus-4DV662.pdf
Föreläsningen om ELSI ges i samarbete med Fondia Legal Services genom Mathilde Lecomte som är affärsjurist och arbetar framför allt med kommersiella avtal samt data och AI. Mathilde deltar i kursen med föreläsning kopplat till de juridiska och etiska frågor som bolag bör känna till när AI implementeras i verksamheten.
Praktiskt information
Allt material kommer att vara tillgängligt digitalt och inkluderar läsmaterial, föreläsarbilder etc. Föreläsningarna kan antingen gå live via Zoom vid en tidpunkt, eller kunna ses i efterhand med hjälp av inspelningarna som passar deltagarna. Det kommer att vara 3 workshops på plats med fokus på interaktion med läraren och deltagarna för att dela verkliga erfarenheter och insikter. Kursen kommer att ges på ett flexibelt sätt för att underlätta kombinationen av kursarbete med dina pågående professionella åtaganden.
Den totala ansträngningen för att klara denna kurs är vanligtvis cirka 200 timmar.
Undervisningsspråk: föreläsningar och material kan vara på engelska men det fysiska träffarna kommer att hållas på svenska.
Tidsplan Hösten 2024
Hösten 2024
Introduction: What is AI, what is it good at, and what not? Practical cases from the participants (part I, introductions), mandatory
-
- 30/9, kl.13-16, Växjö
- 1/10, kl.9-12, Online
7/10, kl.13-14.30, Online: What managers need to know about AI technology (part I)?
14/10, kl.13-14.30, Online: What managers need to know about AI technology (part II)?
21/10, kl.13-14.30, Online: How to set up an AI Strategy and Roadmap?
28/10, kl.13-14.30, Online: How to get started with AI Projects? AI Canvas
Practical cases from the participants (part II, presentations), mandatory
-
- 4/11, kl.13-16, Växjö
- 5/11, kl.9-12, Online
11/11, kl.13-14.30, Online: How to integrate AI and IT development?
18/11, kl.13-14.30, Online: What are ethical, legal and social implications (ELSI)?
25/11, kl.13-14.30, Online: How to (self-) evaluate AI in use? AI Due Diligence
Practical cases from the participants (part III, discussions), mandatory
-
- 2/12, kl.13-16, Växjö
- 3/12, kl .9-12, Online
Behörighet
Den grundläggande behörigheten för denna kurs är en kandidatexamen. Personer med motsvarande arbetslivserfarenhet välkomnas också att söka. Två års relevant arbetslivserfarenhet anses motsvara ett års universitetsstudier på kandidatnivå.
Kursen är gratis och ger 7,5 högskolepoäng.
Tidigare deltagare tycker till
Pernilla Möcander, Business development R&D, Visma Spcs
Pernilla jobbar med produktutveckling av ekonomisystem där är AI är en naturlig del i systemen. Detta ger mig förutsättningar att utveckla och utmana nya idéer, och vara en bra sparringpartner i våra utvecklingsprojekt. Erfarenheter från kursen är främst att jag fick lära mig mer om området AI och de olika valmöjligheter/tekniker som finns. Jag fick lära mig att sätta upp ett AI-projekt och se att jag nu har rätt kompetens på plats.
Varför skulle ni rekommendera andra att läsa kursen?
Jag kan verkligen rekommendera kursen. Att lära sig mer om AI-området och att praktiskt få använda det på ett eget case, och framförallt, att få nätverka och dela case med andra företag i regionen ger mycket insikter.
Per-Olof Danielsson, Chef för virtuell produktutveckling Volvo CE och Mårten Jonsson, Utvecklingschef Mjukvara för våra convetionella och autonoma dumprar, Volvo CE
Erfarenheterna från kursen som Per-Olof och Mårten tar med sig är att den hade ett mycket bra och flexibelt upplägg med lektioner en gång per vecka. Lektionerna spelades in, så om man inte kunde närvara, kunde man se föreläsningarna i efterhand. Inlärningen i kursen underlättades av att vi fick välja en uppgift relaterat till vårt jobb, och under kursens gång gjorde vi efter varje kursavsnitt uppgifter i vårt valda projekt som handlade om just det som gåtts i genom i föreläsningen. Vi var två personer från vår avdelning som deltog i kursen och vi jobbade tillsammans med den valda uppgiften. Det var värdefullt att ha någon att diskutera med under inlärningen. Mycket intressant att få höra om frågeställningar från andra företag i helt andra branscher. I kursen lärde vi oss hur man strukturerar upp ett AI-projekt och vilka delar som ingår i ett sådant projekt. Vi fick god insikt i hur man ska driva ett AI-projekt.
Varför skulle ni rekommendera andra att läsa kursen?
Kursupplägget var mycket inspirerande med bra lärare och engagerade kursdeltagare. De som anmäler sig till sådana kurser, vid sidan av sitt jobb, är sådana som är nyfikna och vill framåt, och dessa personer är alltid intressanta att föra diskussioner med.
Pontus Ahl, Chef över utvecklingsavdelningen, eHälsomyndigheten
Jag tar framför allt med mig att det är fullt möjligt att börja prova på i liten skala och att AI är inget hokus pokus. Det är vi människor som tränar maskiner att bli bättre och bättre och kan ha en stor fördel av dessa tekniker. Det blir säkerligen helt oundvikligt att vi alla som jobba inom området behöver vara duktiga på detta framöver. Kursen har varit mycket intressant eftersom den kombinerar både lite teknik men även vad som är viktigt att tänka på som ledare för att kunna komma igång i området runt AI/ML. Det har varit väldigt bra att få träffa andra yrkesverksamma som funderat på AI och maskininlärning. Att tillsammans få ta del av intressanta föreläsningar i och runt området för att kunna ta nästa steg som ledare/inspiratör inom sin egen organisation. Att blanda både basic med detaljer som gör att man kan ställa rätt frågor i sin organisation framöver ser jag som en stor fördel för mig framöver.
Varför skulle du rekommendera andra att läsa kursen?
En roligt och intressant kurs för dig som chef/ledare och vill börja komma igång i ditt företag/organisation. En kurs som innehåller lite av varje i alla perspektiv som tex teknik, modeller, processer och det legala perspektivet. Vi har fått möjligheten att arbete med egna case under hela resan och seden pröva dem på gruppens medlemmar och det tycker jag har varit ett mycket bra arbetssätt.
Denna kurs är utvecklad inom projektet Smart industri 2 och finansieras av KK-stiftelsen.