Ledare och utvecklare för barn- och ungdomsidrott
Detta är kursen för dig som vill utveckla barn- och ungdomsidrott på bästa sätt. Du är verksam inom idrotten, antingen ideellt eller professionellt, och brinner för barn- och ungdomsfrågor. Såväl nya lärdomar som kunskaps- och erfarenhetsutbyte med andra ledare bidrar till att både stärka dig i din ledarroll och utveckla den verksamhet som du är aktiv i. En viktig utgångspunkt i kursen är – lära av andra och varandra. Kursen ges på distans och omfattar 15 högskolepoäng.
I kursen lyfts bland annat frågor kring att leda, organisera och utveckla såväl själva verksamheten som involverade personer – i huvudsak ledare, tränare och föräldrar. Examinationerna utgörs företrädesvis av utvecklingsuppgifter i den verksamheten – alltså viktiga delar som du och din verksamhet kan ha direkt användning av.
Målgrupp
Kursen vänder sig i första hand till dig som har ett lednings- och utvecklingsansvar för barn- och ungdomsverksamheten i en idrottsförening. Det kan vara uppdrag som görs ideellt, arvoderat eller yrkesmässigt.
Utbildningen kan även vara av värde för dig som arbetar med barn- och ungdomsfrågor på regional och nationell nivå.
Mål
Efter genomförd utbildning kommer du:
- kunna beskriva och analysera situationen och utmaningarna för dagens barn- och ungdomsidrott
- ha förmåga att värdera frågor kring att rekrytera och behålla barn och ungdomar i idrotten
- ha förmåga att identifiera vad som karaktäriserar goda idrottsliga utvecklingsmiljöer och använda detta i utveckling av den egna verksamheten
- ha kännedom om mål- och resultatstyrning och förmåga att tillämpa det i den egna verksamheten
- kunna utveckla och visa hur idrottsföreningen kan arbeta med rekrytering, introduktion och avveckling av ledare/tränare
- kunna beskriva idrottsföreningens arbetsmiljöansvar och formulera grunder för den hälsofrämjande föreningen/arbetsplatsen
- ha förmåga att skissera och organisera för föreningens arbete med föräldragruppen.
Innehåll
Kursen innehåller tre delkurser:
A. Dagens och framtidens barn- och ungdomsidrott
B. Leda, organisera och utveckla barn- och ungdomsverksamhet
C. Leda, organisera och utveckla verksamhetens ledare, tränare och föräldrar
Den första delkursen belyser den aktuella situationen och utmaningarna i dagens barn- och ungdomsidrott, bland annat med frågor kring inkludering och trygg idrott. Vidare behandlas frågor kring att rekrytera samt behålla barn och ungdomar i idrotten.
Den andra delkursen tar utgångspunkt i riktlinjerna för barn- och ungdomsidrott och i fokus är goda idrottsliga utvecklingsmiljöer. Vad karaktäriseras miljön av och hur kan det utvecklas i min förening? I kursen lyfts även delar kring mål- och resultatstyrning och förändringsarbete.
Den tredje delkursen riktar sig till verksamhetens arbete och ansvar gentemot involverade personer som ledare, tränare och föräldrar. Här behandlas exempelvis frågor som att rekrytera, behålla och avsluta åtagande som ledare och tränare samt att utbilda, utveckla och vårda samma målgrupp. Vidare bearbetas idrottsföreningens arbete och samverkan med föräldrar.
Genomförande
Kursen är en digital distansutbildning på 15 högskolepoäng (hp) som är tänkt att kombineras med arbete/uppdrag. Utbildningen genomförs på kvartsfart.
Studierna sker dels genom träffar i Teams (2-3 timmar var femte vecka), dels på hemmaplan via ett digitalt kursrum med bland annat filmer, föreläsningar, intervjuer och litteratur. Vidare finns ett personligt mentorskap för att bistå i studier och utvecklingsarbeten.
De uppgifter som görs i kursen är huvudsakligen utvecklingsområden i den egna verksamheten.
Den mer detaljerade arbetsprocessen i respektive delkurs (5 hp) ser ut enligt följande:
TRÄFF 1 – start av delkursen
Inledande digital träff där innehållet i kursen belyses (med ev. gäster). Efter träffen tar man, utifrån sina egna förutsättningar, del av mer kunskap via föreläsningar, intervjuer, filmklipp, material etc. i ett digitalt kursrum.
HANDLEDNING/STÖD (mentorskap)
Mellan träff 1 och 2 ges individuellt stöd via ett personligt mentorskap i arbetet med såväl innehållet som val och genomförande av lämpligt utvecklingsarbete.
TRÄFF 2 – seminarium kring innehållet (efter cirka 5-6 veckor)
Seminarium där innehållet i delkursen diskuteras – utgångspunkt i förberedda frågor kring framför allt situationen i den egna verksamheten. Stöd tas i kursmaterialet och vid seminariet sker ett viktigt samt lärorikt erfarenhetsutbyte.
HANDLEDNING/STÖD (mentorskap)
Mellan träff 2 och 3 ges individuellt stöd via ett personligt mentorskap kring i synnerhet planering och genomförande av utvecklingsarbetet.
TRÄFF 3 – seminarium kring utvecklingsarbeten (efter cirka 5-6 veckor)
Ett avslutande seminarium i delkursen. Här presenteras och diskuteras de utvecklingsarbeten som planerats och ibland även genomförts. Goda möjligheter till betydelsefullt erfarenhetsutbyte. Uppgiften lämnas in cirka 1-2 veckor efter.
Om utbildarna
Kursansvarig är Marie Hedberg, lektor på Linnéuniversitetet. Marie har också ett flertal uppdrag i svensk idrott, bland annat ledamot i Riksidrottsstyrelsen. Vidare medverkar ett flertal lärare vid Institutionen för idrottsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Dessutom deltar särskild nationell expertis inom området barn- och ungdomsidrott via inspelade inlägg, samtal och intervjuer.
Praktisk information
Längd:
15 högskolepoäng, läses på kvartsfart.
Start:
Kursen startar vid tillräckligt många intresseanmälningar.
Antal:
30 platser. Vid fler anmälda fördelas platserna enligt principen "först till kvarn".
Typ:
Uppdragsutbildning. Det innebär att det fordras att din förening eller organisation står bakom anmälan.
Pris:
25 000 kronor exkl. moms. Möjligheter till medel kan finnas från idrottsorganisationer på både nationell och regional nivå.
Plats:
Distansutbildning
Antagningskrav:
För att kunna gå kursen behövs tillgång till en verksamhet/miljö för barn- och ungdomsidrott.