kontakt

IT och support för studenter

Här hittar du aktuell driftinformation, kontaktuppgifter, öppettider samt en kort beskrivning på de tjänster IT erbjuder dig som student.

Mer information i form av FAQ och guider hittar du i serviceportalen.lnu.se

IT-avdelningens organisation

Driftinformation

Här hittar du information om planerade och oplanerade driftstörningar som kan påverka dig som anställd vid Linnéuniversitetet.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter

Telefon: 0480- 44 67 00
E-post: it-support@lnu.se
Kontaktformulär

Besöksadress Kalmar: Smålandsgatan 26 A (Västergård)
Besöksadress Växjö: Lückligs plats 3 (Hus N)

Postadress Kalmar/Växjö:
IT-avdelningen
Linnéuniversitetet
391 82 Kalmar/351 95 Växjö

Kontrollera gärna aktuell driftinfo innan du kontaktar oss.

Öppettider

Telefontid

Måndag - Onsdag 8-17
Torsdag 8-15, 16-17
Fredag 8-16

Besökstid

Måndag - Onsdag 8-16
Torsdag 8-15
Fredag 8-16

Avvikande öppettider 2017-2018

25-26 december: Stängt
27-29 december: Öppet kl. 9-12 och kl. 13-15
1 januari: Stängt
2-4 januari: Öppet kl. 9-12 och kl. 13-15
5 januari: Öppet kl. 9-12

Fjärrsupport

För att underlätta support, kan vi ibland behöva se det du ser. I dessa fall använder vi oss utav Teamviewer. Vid behov av fjärrsupport så blir du guidad utav våra supporttekniker över telefon hur du ska gå tillväga.

    

Support av privat dator
IT-avdelningen ger inte support av privat dator eller utrustning. Dock, för att möjliggöra support av applikationer som tillhandahålls av Linnéuniverstitet, kan avsteg från detta göras.

OBS!
IT-avdelningen tar inget ansvar för eventuella fel som kan uppstå på din privata dator i samband med att vi ger dig support.

Våra IT-tjänster

Studentkonto

Som student på Linnéuniversitetet får du ett studentkonto som du använder när du loggar in på universitetets tjänster.

Om du är antagen till Linnéuniversitetet vårterminen 2018 kan du hämta ut ditt studentkonto preliminärt från och med den 3 januari 2018.

Hämta ut ett studentkonto
Glömt lösenordet? Här hämtar du ut ett nytt
Byt lösenord
Guide för hur du hämtar ut ett studentkonto

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se

Studentmail

Mail från Linnéuniversitetet skickas till din studentmailadress. Det är därför viktigt att du regelbundet kollar av din studentmail eller vidarebefordrar den till en annan mailadress. Linnéuniversitetet använder Googles Gmail för studentmailen.

Logga in på studentmailen.
Använd samma inloggning som till ditt studentkonto.

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se

Fillagring

Som student kan du lagra dina filer på universitetets fillagringsservrar. Filer och mappar som du sparar här kommer du åt även när du är utanför universitetet via webbsidan https://wfm.lnu.se.

Det finns även molntjänster kopplat till ditt studentkonto som du kan använda för fillagring:
Microsoft OneDrive - ingår i Office 365-tjänsten. Läs mer om Office 365.
Google Drive

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se.

Wi-Fi

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se

Eduroam - Wi-Fi för studenter

Som student vid Linnéuniversitetet ansluter du till det trådlösa nätverket som heter eduroam (educational roaming) som är ett krypterat och säkert nätverk.

För att ansluta till eduroam behöver din dator konfigureras innan du ansluter första gången, därefter sker anslutning till eduroam med automatik

Guide för hur du laddar ner inställningar för eduroam.

Att tänka på när du loggar in på eduroam

Du behöver lägga till @lnu.se till ditt användarnamn när du loggar in på eduroam, till exempel ab223cd@lnu.se.Lösenordet är samma som du har till ditt studentkonto.

Läs mer om eduroam på eduroam.se

LNU-Guest - Wi-Fi för gäster

Gäster med gästkonton kan ansluta till Wi-Fi "LNU-Guest".

Utskrift, kopiering och skanning

Studenter vid Linnéuniversitetet kan skriva ut, kopiera och skanna på de publika skrivarna som finns på universitetet. Det går även att skriva ut från privata mobila enheter som mobil och surfplatta.

Betalning av utskrifterna sker genom betaltjänsten PayEx som du kopplar till ditt studentkonto.

Ska du skriva ut eller kopiera mycket kan det vara idé att kontakta Linnéuniversitetets Copycenter.

Kom igång med PayEx för utskrifter och kopiering
Registrera nytt PayEx-konto
Koppla PayEx-kontot till studentkontot
Logga in på PayEx
PayEx Kundservice

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se

E-möte

Vissa föreläsningar, möten och seminarier på Linnéuniversietet hålls webbaserat via ett mötesrum i webbkonferenssystemet "Adobe Connect" eller via våra videokonferensrum som är utrustade för distansmöten med ljud och bild.

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se

Programvaror

Linnéuniversitetet tillhandahåller ett antal programvaror som du som student har tillgång till under dina studier, till exempel SPSS och Office 365.

FAQ och guider hittar du på serviceportalen.lnu.se

Stödprogram

Universitetsbibliotekets sida kan du läsa om vilka stödprogram som finns tillgängliga för dig som student.