Studentkonto - support och guider

När du är student på Linnéuniversitetet får du tillgång till ett konto, så kallat studentkonto, som du använder när du loggar in på universitetets tjänster. Du kan hämta ditt studentkonto cirka två veckor innan terminsstart.

Hur hämtar jag ut ett studentkonto?

Studentkontot hämtar du ut via vår webbtjänst "Kontoutlämning och adminstration". Du använder ditt Antagning.se-konto eller en engångskod för att logga in på tjänsten. Kontot kan hämtas ut tidigast ett par veckor innan kursstart. 

Om du inte har ett Antagning.se-konto kan du beställa en engångskod här

Om du inte har tillgång till internet så finns det särskilda kontokiosker/datorer på universitetet som du kan använda för att hämta ut ditt konto.
I Växjö finns det kontouthämtningsdator utanför IT-avdelningen i hus N.
I Kalmar finnns kontokiosker vid disken på Västergård och på SJÖ.

Det går inte att hämta ut studentkontot?

Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du har problem med att hämta ut ditt konto:

  • Du kan vara för tidigt ute. Konton kan hämtas ut tidigast ett par veckor innan kursstart. Försök igen senare.
  • Skriver du ditt personnummer i rätt format?

Det går inte logga in med studentkontot?

Det kan ta upp till en timme innan kontot fungerar, så om du nyligen har hämtat ut kontot och inte kan logga in så försök igen lite senare.

Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du har problem att logga in:

• Kontrollera att du anger rätt användarnamn (ab223cd) och lösenord, och att inte "Caps Lock" är aktiverat på ditt tangentbord.
• Skriv adressen https://lnu.se/student i din webbläsare. Använd alltså inte en Favorit/Bokmärke.
• Rensa cacheminnet och ta bort cookies i webbläsaren. Information om hur du rensar cacheminne och cookies.
Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se eller en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord .

Om du har testat ovanstående men fortfarande har problem med att logga in kan du kontakta IT-avdelningen.

Jag har glömt lösenordet?

Hämta ut ett nytt lösenord.
Du loggar in med ditt Antagning.se-konto eller en engångskod när du hämtar ut ett nytt lösenord.

Beställ en engångskod.
Om du har ett konto till Antagning.se kan du använda det i stället för en engångskod.

Hur byter jag lösenord?

Hur beställer jag en engångskod?

Beställ en engångskod. Engångskoden skickas via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok.

Du kan även kontakta IT-avdelningen för att få en ny engångskod.

Engångskoden fungerar inte?

Beställ en ny engångskod. Engångskoden skickas till dig via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok.

Du kan även kontakta IT-avdelningen för att få en ny engångskod.

Vad används engångkoden till?

Om du inte har ett konto eller har glömt inloggningsuppgifterna till
Antagning.se kan du i stället logga in med en engångskod för att hämta
ut ditt studentkonto eller hämta ut ett nytt lösenord.

Jag har ett studentkonto sedan tidigare, kan jag använda det?

Om ditt konto fortfarande är aktivt så fortsätter du att använda kontot med de inloggningsuppgifter du redan har. Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se eller med en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord.

Beställ en engångskod.
Om du har ett konto till Antagning.se kan du använda det i stället för en engångskod.

Om ditt konto inte längre är aktivt behöver du hämta ut dina kontouppgifter på nytt.

Vad händer med studentkontot när jag är klar med mina studier?

Studentkontot är aktivt i 15 månader efter det att du har avslutat dina studier.

Exempel: Om vårterminen 2016 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt tom den 19 oktober 2017. Om höstterminen 2016 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt tom den 19 april 2018.

Jag har skyddad identitet och kan inte hämta ut mitt studentkonto?

Du som har skyddad identitet och har problem med att hämta ut ditt studentkonto kan kontakta Hampus Delborn på Studerandeavdelningen.

Var försiktig med att lämna ut skyddade personuppgifter vid digital korrespondens med Linnéuniversitetet.

Hur loggar jag in på Fotokiosken i Kalmar?

För att kunna logga in på Fotokiosken och beställa ditt passerkort i Kalmar använder du ett så kallat radiuslösenord.

Hämta ut ditt radiuslösenord. Du loggar in med användarnamn lösenord till ditt studentkonto. Om du har problem att hämta ut ditt radiuslösenord kan du kontakta IT-avdelningen.

Guider