Studenthälsans aktiviteter i Kalmar

Kurser och grupper

7 am - Time to get up!


Studenthälsans träningsprojekt för dig som älskar att fånga dagen.

7 am

Vill du bota hösttrötthet? Boosta dig med träningsmotivation och rörelseglädje? Eller höja livskvalitéten genom att fånga dagen? 7 am är projektet där du sätter bekvämligheten åt sidan och känner dig som en vinnare efter varje genomfört pass. Under fem veckors tid med start den 26/9 kommer vi träffas varje tisdag och torsdagmorgon kl 07:00- 08:00 för gruppträning med  Studenthälsans personlig tränare utomhus, oavsett väderlek. Du är varmt välkommen att delta!

Träningen är främst intervallbaserad med egen kroppsvikt som motstånd (HIIT-träning). Alla kan delta utifrån sin träningsnivå, men du bör klara att jogga 3 km i sträck utan att stanna. Varje träningstillfälle avslutas med en stunds avslappning inomhus.

Du som anmäler dig vet att du kan delta vid samtliga tillfällen. Kontakta gunilla.carrington@lnu.se, tfn 0480-446485 för anmälan/mer information. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller och du måste vara student på Linnéuniversitetet för att delta. Sista dag för anmälan är torsdag 21/9. Berätta kortfattat vad du vill uppnå med ditt deltagande samt skicka med ditt telefonnummer.

7 am is a project for you who wants to cease the day, increase your energy level when the season is getting darker and shape up. We´ll meet at Falken 7 o´clock every Tuesday and Thursday morning during five weeks. From Falken we jogg to a place nearby where we´ll do a high intensive intervall training together. We finish the workout at Falken with some relaxation indoors. We do the workout outdoors no matter the weather.

The project starts Tuesday 26.09.17 at 7-8 o´clock. To participate, you must be able to take part every time. Send an email to gunilla.carrington@lnu.se  to sign up and give a motivation to why you want to participate. The project is free of charge. Last day to apply for the project is Thursday 21:st of September. You´re so welcom to join!

Kurs i mindfulness

Detta är kursen för dig som vill öva dig att leva mer i nuet. Vi träffas i grupp under fem tillfällen för att tillsammans prova olika meditationsövningar och reflektera kring dessa.

Mindfulness

I den här kursen övar vi oss på att hålla fokus på det som är här just nu. Med hjälp av våra fem sinnen uppmärksammar vi nuet, ögonblick för ögonblick, utan att låta det färgas av dömande tankar.

Vi övar på att betrakta nuet som en vetenskapsman, snarare än en domare. Vi gör olika meditationsövningar och reflekterar kring övningarna tillsammans. Vi försöker förstå mer om det som dyker upp och vad det får för konsekvenser för oss, när vi reagerar och agerar på det.

När vi känner stress och press inombords, tappar vi lätt fokus, får svårt att koncentrera oss och blir mer impulsstyrda. Genom att öva dig i mindfulness, vilket kräver självdisciplin och ett starkt varför, kommer du uppleva och få andra erfarenheter, som kan resultera i att du blir bättre på att prioritera handlingar och beteenden, som har ett högt värde för dig. Din hjärna påverkas och formas av vad du gör och att öva sig i mindfulnessmeditation är ett bra sätt för att minska stress och öka känslor av välmående, vilket ett flertal vetenskapliga studier bevisat.

Nästa kurs startar tors 5/10 kl 16:30 - 18:00. Därefter ytterligare fyra gånger, 12/10, 19/10, 26/10 samt 2/11. Gratis för dig som är student på Linnéuniversitetet. Anmälan sker från din studentmail till gunilla.carrington@lnu.se. Sista anmälningsdag är tor 28/9. En förutsättning för att delta är att du kan gå alla gånger. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Kursen erbjuds enbart till studenter på Linnéuniversitetet.

The power of yoga

Under höstterminen har du som är student på Linnéuniversitetet möjlighet att yoga kostnadsfritt tillsammans med Studenthälsan i Kalmar. Det är en möjlighet för dig att öva närvaro i kropp och andetag, vilket kan leda till ökat välbefinnande och lugn inombords.

Power of yoga

För dig som upplever mycket stress och sällan befinner dig nuet. För dig som upplever stressrelaterad värk/smärta i kroppen. För dig som är nyfiken och gärna vill prova på yoga. Studenthälsan erbjuder drop-in yoga under höstterminen. Det går inte att boka på förhand, utan du dyker bara upp innan klassen. Är det fullt får du återkomma och hoppas på plats nästa gång. Insläpp sker 15 minuter före klassens start. Du behöver inte ha yogat förut för att delta. Under höstterminen är det följande tider som gäller

Onsdagar kl 08:00-09:00 Morgonyoga/meditation där vi varsamt väcker kroppen med lugna, medvetna rörelse i mjuka flöden.

Onsdagar kl 11:15 - 12:15 Hatha yoga flow - Långsamma rörelser synkroniserat med ditt andetag för att mjuka upp stelhet efter mycket stillasittande framför dator/böcker.

Yogan startar ons 27/9 kl 08:00-09:00 samt 11:15-12:15. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller! Yogastudion hittar du i källaren på Falken, Nygatan 18, Kalmar. Kontakta gunilla.carrington@lnu.se  för mer information el ring 0480-44 64 85. Du är varmt välkommen att delta och ge dig själv en stunds återhämtning och stärkande rörelse.

Yoga for free together with the Student Welfare Office on Wednesdays in Kalmar. The yogaclasses start on Wed 27:th of September. You find the yogastudio in the basement at Falken, Nygatan 18, Kalmar. You can choose between two classes and it´s drop-in. Make sure to be on time since space are limited. The studio is open 15 minutes before the class starts. This yoga suits you who is suffering from stressrelated issues, physically and/or mentally or you, who is just curious and want to find out more about yoga and meditation.

Wed 08:00-09:00 Morningyoga/meditation


Wed 11:15-12:15 Hatha yoga flow - Moving slowly with breath to soften stiff parts in your body and create more freedom and mobility. 

You are so welcome to join and give yourself and your body some time and space. For questions or more information contact: gunilla.carrington@lnu.se or dial + 46 480-44 64 85. 

 

 



Våga tala!

Tycker du det är obehagligt att prata inför andra? Då kan "Våga tala" vara något för dig.

Våga tala

Det har blivit din tur att redovisa. På darriga ben och med en klump i magen ställer du dig längst fram, känner allas blickar som är riktade mot dig. Munnen känns torr, svetten rinner och plötsligt känns det som om du glömt alltihop du ska säga.

Att tala inför andra är en av våra vanligaste rädslor och det är fullt mänskligt att känna såhär. Många av oss tycker det är jobbigt att tala inför andra, att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller att vara aktiv på seminarier. Det kan medföra att vi har svårt att göra oss själva rättvisa i studierna. Men det här kan man göra något åt!

Ett första steg i rätt riktning för att hantera och på sikt minska vår oro kan vara:
* kunskap, att förstå vad som händer
* acceptans, det är ok att det känns såhär
* öva ofta och stanna kvar i situationen – istället för att undvika den.
Vill du veta mer om talängslan eller få möjlighet att öva mer?

Studenthälsan erbjuder en kurs på fem träffar, som vänder sig till dig som är student och som har så svårt att tala i eller inför en grupp att det hindrar dig i dina studier och/eller i din vardag. I Våga tala-kursen arbetar vi med att möta rädslan och obehaget som uppkommer i talsituationer. Tillsammans utforskar vi upplevelsen och varvar praktiska övningar med teori och samtal. Kursen brukar ges varje höst och vid tillräckligt många anmälda även under vårterminen. Höstens kurs beräknas starta torsdagen den 28 september 16:00 och pågå fem torsdagar.  Är du intresserad kontakta kursledare Maria Larsson

 

Individuellt samtalsstöd

För dig som vill hantera din talängslan men inte känner dig riktig redo eller har möjlighet att delta i Våga tala-kursen.
Välkommen att höra av dig till maria.larsson@lnu.se

Som en del av konceptet "Så lyckas du med dina studier" ges också en föreläsning kring Våga tala i samband med höstterminens start.

Har du en anhörig med missbruksproblem?

Har du en förälder eller två med missbruksproblem kan du få stöd på Studenthälsan kring detta. 

ICAIP

Vi erbjuder ett manualbaserat program ICAIP (Indivudual Coping and Alcohol Intervention Program). Vi träffas enskilt två gånger, två timmar varje gång och en månad emellan gångerna. Vi tittar på hur du hanterar stressfulla situationer i livet och även på ditt förhållande till alkohol. Programmet är vetenskapligt testat och har visat sig ge goda resultat.

Kontakta kurator britt-marie.larsson@lnu.se eller ring 0480-44 60 40 om du vill genomföra programmet.

Vill du hellre gå i enskilda samtal för att få hjälp att hantera det du varit med om under uppväxten kontaktar du gunilla.carrington@lnu.se eller ringer 0480-44 64 85.

Föreläsningar

Sluta skjuta upp– föreläsning för dig som vill förändra ditt uppskjutarbeteende

Undviker du att göra det som är viktigt och ägnar dig åt annat i stället? I samband med terminsstarten på hösten hålls en föreläsning om uppskjutarbeteende. Ges som en del av "Så lyckas du med dina studier", 20/9 kl 17.15

Hantera din stress

En föreläsning där du får verktyg för stresshantering. Ges som en del av konceptet "Så lyckas du med dina studier" den 14/9 kl 17.15. 

Våga tala

Föreläsning för dig som vill förstå, utmana och hantera din talängslan. Ges som en del av konceptet "Så lyckas du med dina studier" den 20/9 kl 16.00