Snöiga träd

Studenthälsans aktiviteter i Kalmar

Kurser och grupper

Kurs i mindfulness

Detta är kursen för dig som vill öva dig att leva mer i nuet. Vi träffas i grupp under fem tillfällen för att tillsammans prova olika meditationsövningar och reflektera kring dessa.

Mindfulness

I den här kursen övar vi oss på att hålla fokus på det som är här just nu. Med hjälp av våra fem sinnen uppmärksammar vi nuet, ögonblick för ögonblick, utan att låta det färgas av dömande tankar.

Vi övar på att betrakta nuet som en meteorolog, snarare än en domare. Vi gör olika meditationsövningar och reflekterar kring övningarna tillsammans. Vi försöker förstå mer om det som dyker upp och vad det får för konsekvenser för oss, när vi reagerar och agerar på det.

När vi känner stress och press inombords, tappar vi lätt fokus, får svårt att koncentrera oss och blir mer impulsstyrda. Genom att öva dig i mindfulness, vilket kräver självdisciplin och ett starkt varför, kommer du uppleva och få andra erfarenheter, som kan resultera i att du blir bättre på att prioritera handlingar och beteenden, som har ett högt värde för dig. Din hjärna påverkas och formas av vad du gör och att öva sig i mindfulnessmeditation är ett bra sätt för att minska stress och öka känslor av välmående, vilket ett flertal vetenskapliga studier bevisat.

Nästa kurs startar onsdag den 31/1 kl 16:30 - 18:00. Därefter ytterligare fyra onsdagar, 7/2, 14/2, 21/2 samt 28/2. Gratis för dig som är student på Linnéuniversitetet. Anmälan sker från din studentmail till gunilla.carrington@lnu.se. Sista anmälningsdag är tor 25/1. En förutsättning för att delta är att du kan gå alla gånger. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Kursen erbjuds enbart till studenter på Linnéuniversitetet.

The power of yoga

Under vårterminen 2018 har du som är student på Linnéuniversitetet möjlighet att yoga kostnadsfritt tillsammans med Studenthälsan i Kalmar. Det är en möjlighet för dig att öva närvaro i kropp och andetag, vilket kan leda till ökat välbefinnande och lugn inombords.

Power of yoga

För dig som upplever mycket stress och sällan befinner dig nuet. För dig som upplever stressrelaterad värk/smärta i kroppen. För dig som är nyfiken och gärna vill prova på yoga. Studenthälsan erbjuder yogakurser på fem veckor i taget under vårterminen 2018. Du behöver inte ha yogat förut för att delta. Under vårterminen är det följande tider som gäller:

Måndagar 15:30-16:30 Hathayoga - en lugnare dynamisk yoga med fokus på medveten närvaro i kroppen. Start måndag den 29/1 kl 15:30 - 16:30, därutöver (5/2, 12/2, 19/2 samt 26/2).

Torsdagar 15:15 -16:15 Yoga flow - en dynamisk, modern yoga där du rör dig i mjuka flöden i takt med ditt andetag. Du tränar rörlighet, styrka, balans, koordination och medveten andning. För dig som gillar att balansera mellan ansträngning och återhämtning. Startar tor 1/2 15:15-16:15, därutöver (8/2, 15/2, 21/2 samt 28/2.

Yogakurserna omfattar fem gånger och startar vecka 5. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller! Yogastudion hittar du i källaren på Falken, Nygatan 18, Kalmar. Anmäl dig genom att maila till gunilla.carrington@lnu.se. För mer information ring Gunilla på tel 0480-44 64 85. Du är varmt välkommen att delta och ge dig själv en stunds återhämtning och stärkande rörelse.

Yoga for free together with the Student Welfare Office in Kalmar. The yogacourses start during week 5. You find the yogastudio in the basement at Falken, Nygatan 18, Kalmar. You can choose between two yogacourses.

Mondays at 15:30-16:30 pm. Hathayoga- a dynamic, soft yoga with focus on breathing and cultivate awareness inside the body. Starts on Monday the 29:th of January. (Also  Mon 5/2, 12/2, 19/2 and 26/2).

Thursdays at 15:15-16:15 pm. Yoga flow- a modern yoga where you will train mobility, strength, coordination, balance and mindful breathing. Suits you who likes to combine effort and restoration. Starts on Thursday 1:st of February. (Also Thur 8/2, 15/2, 22/2 and 1/3).

Spaces are limited. Sign up for a course by emailing to gunilla.carrington@lnu.se.

Yoga suits you who is suffering from stressrelated issues, physically and/or mentally or you, who is just curious and want to find out more about yoga and meditation. You are so welcome to join and give yourself and your body some time and space. For questions or more information contact: gunilla.carrington@lnu.se or dial + 46 480-44 64 85. 

 

 



Prokrastingeringskurs

Prokrastineringskursen är till för dig som har svårt att organisera studierna och/eller upprepade gånger har skjutit upp pluggandet, vilket gett praktiska och psykiska konsekvenser för dig.

Prokrastineringskurs

Syftet med kursen är, att med stöd av varandra arbeta för att minska prokrastinerandet och att komma igång med studierna.
Gruppen kommer att träffas varje vecka i Studenthälsans lokaler, tisdagar kl 15:30-17:00.
Om du är intresserad av att delta i prokrastineringskursen kan du anmäla dig till britt-marie.larsson@lnu.se så kontaktar vi dig för mer information.
Studenthälsan har fortlöpande intag till gruppen vilket innebär att du som student kan hamna i kö och börjar när det blir en plats ledig. Så först till kvarn!
Ser gärna föreläsning om prokrastinering, gjord av studenthälsan vid Lunds universitet.

7 am - Time to get up!


Studenthälsans träningsprojekt för dig som älskar att fånga dagen.

7 am

Vill du bota vårtrötthet? Boosta dig med träningsmotivation och rörelseglädje? Eller höja livskvalitéten genom att fånga dagen? 7 am är projektet där du sätter bekvämligheten åt sidan och känner dig som en vinnare efter varje genomfört pass. Under fem veckors tid med start den 3/4-2018 kommer vi träffas varje tisdag och torsdagmorgon kl 07:00- 08:00 för gruppträning med  Studenthälsans personlig tränare utomhus, oavsett väderlek. Du är varmt välkommen att delta!

Träningen är främst intervallbaserad med egen kroppsvikt som motstånd (HIIT-träning). Alla kan delta utifrån sin träningsnivå, men du bör klara att jogga 3 km i sträck utan att stanna. Varje träningstillfälle avslutas med en stunds avslappning inomhus.

Du som anmäler dig vet att du kan delta vid samtliga tillfällen. Kontakta gunilla.carrington@lnu.se, tfn 0480-446485 för anmälan/mer information. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller och du måste vara student på Linnéuniversitetet för att delta. Sista dag för anmälan är måndag den 26/3. Berätta kortfattat vad du vill uppnå med ditt deltagande samt skicka med ditt telefonnummer.

7 am is a project for you who wants to cease the day, increase your energy level and shape up. We´ll meet at Falken 7 o´clock every Tuesday and Thursday morning during five weeks. From Falken we jogg to a place nearby where we´ll do a high intensive intervall training together. We finish the workout at Falken with some relaxation indoors. We do the workout outdoors no matter the weather.

The project starts Tuesday 03.04.18 at 7-8 o´clock. To participate, you must be able to take part every time. Send an email to gunilla.carrington@lnu.se  to sign up and give a motivation to why you want to participate. The project is free of charge. Last day to apply for the project is Mondag 26 of March. You´re so welcom to join!

MHFA - Första hjälpen till psykisk hälsa

Lär dig att se tidiga tecken på psykisk ohälsa och hur du kan hjälpa och agera genom att gå kursen Första hjälpen till psykisk hälsa hos oss på Studenthälsan. 

MHFA-kurs för studenter

Första hjälpen till psykisk hälsa (Mental Health First Aid, MHFA) handlar inte om att ställa diagnoser utan handlar om ökad kunskap och bemötande.

20-40 % av befolkningen uppskattas lida av någon form av psykisk ohälsa, allt från lättare oro och ångest till allvarligare psykiska sjukdomar. Tidiga insatser till hjälp är av stor vikt.
Studenthälsan vid Linnéuniversitetet vill därför utbilda dig som student i syfte att öka kunskapen om psykisk ohälsa och hur du kan hjälpa någon i din närhet som mår dåligt.
Kursen är 12 timmar uppdelad på fyra tillfällen och ges i Kalmar under våren 2018.
Vi kommer att träffas fyra torsdagar mellan kl 15.00 och 18.30. Datumen är 22/2, 1/3, 8/3 och 15/3.
Utbildningen bygger på evidensbaserad kunskap och du får ett intyg på att du blivit första hjälpare, därav krävs 100 % närvaro. Inga särskilda förkunskaper behövs och utbildningen är kostnadsfri.

Anmälan via e-post till Maria Larsson eller Martina Boson.
Skriv ditt mobilnummer och vilken utbildning du går i anmälningsmejlet.
Begränsat antal platser.

Våga tala!

Tycker du det är obehagligt att prata inför andra? Då kan "Våga tala" vara något för dig.

Våga tala

Det har blivit din tur att redovisa. På darriga ben och med en klump i magen ställer du dig längst fram, känner allas blickar som är riktade mot dig. Munnen känns torr, svetten rinner och plötsligt känns det som om du glömt alltihop du ska säga.

Att tala inför andra är en av våra vanligaste rädslor och det är fullt mänskligt att känna såhär. Många av oss tycker det är jobbigt att tala inför andra, att hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller att vara aktiv på seminarier. Det kan medföra att vi har svårt att göra oss själva rättvisa i studierna. Men det här kan man göra något åt!

Ett första steg i rätt riktning för att hantera och på sikt minska vår oro kan vara:
* kunskap, att förstå vad som händer
* acceptans, det är ok att det känns såhär
* öva ofta och stanna kvar i situationen – istället för att undvika den.
Vill du veta mer om talängslan eller få möjlighet att öva mer?

Studenthälsan erbjuder en kurs på fem träffar, som vänder sig till dig som är student och som har så svårt att tala i eller inför en grupp att det hindrar dig i dina studier och/eller i din vardag. I Våga tala-kursen arbetar vi med att möta rädslan och obehaget som uppkommer i talsituationer. Tillsammans utforskar vi upplevelsen och varvar praktiska övningar med teori och samtal. Kursen brukar ges varje höst och vid tillräckligt många anmälda även under vårterminen. Är du intresserad kontakta kursledare Maria Larsson

 

Individuellt samtalsstöd

För dig som vill hantera din talängslan men inte känner dig riktig redo eller har möjlighet att delta i Våga tala-kursen.
Välkommen att höra av dig till maria.larsson@lnu.se

Som en del av konceptet "Så lyckas du med dina studier" ges också en föreläsning kring Våga tala i samband med höstterminens start.

Har du en anhörig med missbruksproblem?

Har du en förälder eller två med missbruksproblem kan du få stöd på Studenthälsan kring detta. 

ICAIP

Vi erbjuder ett manualbaserat program ICAIP (Indivudual Coping and Alcohol Intervention Program). Vi träffas enskilt två gånger, två timmar varje gång och en månad emellan gångerna. Vi tittar på hur du hanterar stressfulla situationer i livet och även på ditt förhållande till alkohol. Programmet är vetenskapligt testat och har visat sig ge goda resultat.

Kontakta kurator britt-marie.larsson@lnu.se eller ring 0480-44 60 40 om du vill genomföra programmet.

Vill du hellre gå i enskilda samtal för att få hjälp att hantera det du varit med om under uppväxten kontaktar du gunilla.carrington@lnu.se eller ringer 0480-44 64 85.

Föreläsningar

Sluta skjuta upp– föreläsning för dig som vill förändra ditt uppskjutarbeteende

Undviker du att göra det som är viktigt och ägnar dig åt annat i stället? I samband med terminsstarten på hösten hålls en föreläsning om uppskjutarbeteende som en del av "Så lyckas du med dina studier". Under våren 2018 kommer en kurs som vänder sig till dig som skjuter upp kring studierna och vill hitta redskap för att komma igång.

Hantera din stress

En föreläsning där du får verktyg för stresshantering. Ges som en del av konceptet "Så lyckas du med dina studier" på höstterminen. 

Våga tala

Föreläsning för dig som vill förstå, utmana och hantera din talängslan. Ges som en del av konceptet "Så lyckas du med dina studier" på höstterminen.