Ekonomstudenter

Ekonomi, ledarskap och marknadsföring

Vill du skapa och utveckla lönsamma affärer, leda organisationer, marknadsföra ett varumärke eller hitta innovativa lösningar på morgondagens problem? Med en examen i ekonomi är hela samhället en potentiell arbetsmarknad, både nationellt och internationellt.

Världen förändras. Människor rör på sig. Varor, tjänster och kapital flyttas över gränserna. Gränserna ändrar förutsättningarna.

Förändrade villkor kräver modiga ledare. Tillväxtmarknader kräver nya beslut, nya riktningar, nya visioner. Affärsstrategier behöver förnyas när behoven förändras. Internationella organisationer kräver passionerade medarbetare.

Nyfikenheten är drivkraften. Ekonomi och organisation är grunden. Varumärken byggs inte ur ingenting. Koncept kan inte tas ur luften. Hur genererar företaget försäljning i relation till ekonomistyrning, försörjningskedjor, inköps- och leverantörsstrategier? Hur utmanas etablerade ekonomisystem?

Det handlar om tillgång och efterfrågan. Produktutveckling och avkastning. Lönsamhet. Marknadsföring. Att förstå kunden. Att förstå människan. Vad driver oss? Hur hittar vi motivationen? Engagemanget?

Den globala marknaden är spelplanen. Nya platser, olika människor, andra kulturer. Världen är min arbetsplats. Jag har det som krävs. Utmaningen ligger hos mig. Allt är möjligt.

Hitta ditt program

Utbildning på grundnivå

Utbildning på avancerad nivå

Tidigare studenter berättar

Fyra alumner som ler och sitter på en bänk

Studenterna som knäckte nöten

Det är fem år sedan Smilinggänget tog examen från Enterprising and Business Development. 2013 började de importera och sälja cashewnötter från Gambia till Sverige. Idag har de 25 produkter i sin portfölj och distribuerar produkter till hela service- och dagligvarumarknaden i Sverige.

The Smiling Group består av Joakim Söderling, Oscar Alsén, Johan Forshällen och Linnea Söderling. Företaget startade i december 2012 men det hela började när Oscar & Joakim åkte ner till Gambia för att skriva sitt examensarbete.

– Vi skulle skriva om bistånd och om hur bistånd skulle kunna effektiviseras för ökat lokalt entreprenörskap. Genom att bo, jobba och leva med lokalbefolkningen ville vi hitta svaret på vår frågeställning och det tog en oväntad vändning.

– Gambierna sa till oss att de inte tycker att bistånd är så utvecklande som vi i västvärlden tror och så som vi paketerar det. Det slår snarare ut entreprenörskap och utvecklar en lathet, säger Joakim.

Dyr gröda - i Sverige

Gambierna ville i stället ha arbetstillfällen och med tanke på att Joakim och Oscar hade träffat olika personer, organisationer och myndigheter hade de bland annat träffat och jobbat med cashewnötsodlare. När bönderna berättade att de i stort sett inte tjänade någonting på sin gröda väcktes ett intresse hos studenterna eftersom de visste att nötterna är en dyr produkt i Sverige.

– Då blev vi väldigt nyfikna på vad som händer mellan bonden i Gambia och de svenska butikshyllorna. Det är där och då idén uppkom kring att låta förädlingen stanna lokalt eftersom att 90 procent av Gambias cashewnötter går på export, oförädlad som en råvara, säger Oscar.

Man får lära känna bonden som odlat råvaran

Konceptet är att man som konsument helt enkelt får lära känna odlarna när man köper Smiling Groups produkter.

– Vi har valt att Fairtrade-certifiera hela kedjan från odlare till konsument för att skapa en trovärdighet gentemot handel och konsument, säger Johan. På baksidan av varje produktförpackning finns en unik QR-kod som man genom telefonen kan scanna för att få en videohälsning från bönderna i byn som odlat råvaran.

– Meningen är att man som konsument köper ett koncept. Man köper mer än bara Fairtrade-märkta snacks. Man köper en idé om att man är med och skapar utveckling där det behövs som mest, säger Oscar.

Varför heter ni Smiling Group?

– Gambia kallas för The Smiling Coast of Africa och det är genom det vi valde vårt namn. Precis som Malaco har Ahlgrens bilar, har Smiling Group Smiling snacks, säger Joakim.

Framtid?

När Joakim och Oscar kom hem från Gambia och började fila på affärsmodellen kring sin c-uppsats hoppade också Johan Forshällen och Joakims syster Linnea på idén. Tillsammans startade de företaget i december 2012 och i dag jobbar de alla fyra heltid med Smiling, som är placerat i Stockholm.

Bolaget har klarat sig under den kritiska första perioden som alltid uppstår när man ger sig in i en sådan traditionell bransch som livsmedelsbranschen. Nu gasar man för fullt för att utvecklas med både nya produkter och på nya marknader.

- Eftersom vi är både nya och små kan vi vara väldigt snabbfotade och erbjuda marknaden det den efterfrågar. Därför har vi kunnat utvidga idén från cashewnötter till andra nötter, blandningar och bars men har också nyligen släppt världens första ekologiska och Fairtrade-märkta juice, säger
Linnea.

Man ser just nu över möjligheten att introducera Smilingkonceptet i andra länder, primärt på den nordiska marknaden och planerar även för flera produktlanseringar.