Lärare undervisar elever

Doktorandprojekt: Möjligheter och utmaningar med interkulturalitet i skolan

I detta doktorandprojektet undersöks möjligheter och utmaningar med interkulturalitet i skolan. Genom klassrumsobservationer och elevintervjuer på en mångkulturell skola undersöks hur elever och lärare interagerar och tolkar i sin skolvardag.

Fakta om projektet

Doktorand
Jonna Arenlind
Huvudhandledare
Per Strömblad
Biträdande handledare
Johanna Jormfeldt
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Linnéuniversitetet
Tidsplan
2020-2026
Ämne
Statsvetenskap med didakisk inriktning (institutionen för statsvetenskap, fakulteten för samhällsvetenskap)
Forskargrupp
-

Mer om projektet

I skolforskning anmärks det på att de elever som vistas i skolan har olika erfarenheter och identiteter, men att skolundervisningen ändå är 'monokulturell', präglad av majoritetskulturen. Detta kan leda till att elever som tillhör minoritetsgrupper har svårt att känna igen sig i och ta till sig undervisningen. Inom den interkulturella pedagogiken förordas av detta skäl ett medvetande om kulturens roll i undervisningen, att lärare som anställs har varierad bakgrund och att minoritetskulturer lyfts fram som resurser. I detta projekt har jag följt elever och lärare på en skola som använder sig av en interkulturell ansats. Frågor som ställs under projektets gång handlar om hur elever och lärare agerar och interagerar utifrån föreställningar om kultur, samt hur skolans interna praktiker och sin interna skolkultur utmanar och reproducerar samhällsstrukturer.