en grafisk representation av en valsituation

Såddprojekt: Berättelsernas roll i lärares inlärningsanalys-baserade beslutsfattande: en pilotstudie

Databaserat pedagogiskt beslutsfattande innebär att lärare använder insikter från elevdata i syfte att fatta professionella beslut. I detta pilotprojekt utvecklar vi en empirisk metod för att undersöka vilken roll lärarnas narrativa förkunskaper spelar för professionellt beslutsfattande.

Fakta om projektet

Projektledare
Corrado Matta
Övriga projektmedlemmar
Thomas Nordström, Italo Masiello, Linnéuniversitetet.
Finansiär
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring
Tidsplan
1 jan 2025–31 dec 2025
Ämne
Pedagogik, datavetenskap (institutionen för pedagogik, fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

En hypotes som genomsyrar digitaliseringen av skolsektorn är att mer och bättre data om eleverna skulle öka lärarnas möjlighet att fatta välinformerade pedagogiska beslut. Denna idé ligger till grund i lärares användning av så kallad Visual Learning Analytics (VLA), d.v.s. digitala verktyg som visualiserar elevdata om exempelvis elevaktiviteter, närvaro och användning av digitala läromedel. Hypotesen missar dock en viktig aspekt, nämligen att digitala elevdata som VLA bara är en pusselbit i lärarnas professionella beslutsfattande.

Digitala elevdata är inte det enda som ligger till grund för lärares pedagogiska beslut, utan bör ses som ett av flera redskap i det professionella beslutsfattandet. Med professionellt beslutsfattande menar vi alla situationer i vilken en lärare behöver använda sin kompetens för att bedöma en elevsituation eller välja att agera på ett visst sätt. Till exempel kan det handla om att bedöma elevens chans att nå upp till ett lärandemål, besluta om eleven behöver extrainsatser, eller om vårdnadshavarna bör kontaktas och informeras om situationen.

I det professionella beslutsfattandet använder läraren flera olika typer kunskaper, till exempel om elevens skolsituation och sociala situation, men också om tidigare erfarenheter av liknande situationer. Vi ser på lärarnas sätt att lägga ihop olika kunskaper som berättelser eller narrativ. Visualiseringar kan endast stödja lärarnas arbete om de passar in i en berättelse som handlar om eleven och beslutet. Professionellt beslutsfattande är med andra ord som ett pussel, där alla bitar måste fogas samman för att ge en klar bild av vilket beslut som är det bästa i situationen.

I detta pilotprojektprojekt utvecklar vi och testar en empirisk metod för att studera i vilken utsträckning och på vilket sätt olika professionella kunskaper är involverade i lärarnas användning av VLA för bedömning och beslutsfattande. Piloten fokuserar därmed på att designa ett experiment och en empirisk test för att mäta interaktionen mellan dessa olika kunskapskällor.

Projektet är en del av forskningen i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring samt forskargrupperna:

Medarbetare