Speciallärarprogrammet

Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning 90 hp

Att jobba som speciallärare innebär att du leder utvecklingen av det pedagogiska arbetet med målet att möta behoven hos alla elever. Du kommer att genomföra pedagogiska bedömningar och analysera svårigheter i olika lärmiljöer, såväl på individnivå som på grupp och organisationsnivå.

Programmets fokus ligger på förebyggande insatser och särskild träning för elever i behov av särskilt stöd. Du får också lära dig att praktiskt arbeta med informations- och kommunikationsteknik (IKT) för att komplettera olika inlärningssvårigheter.
Utbildningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och olika slags arbets- och examinationsuppgifter som oftast är verksamhetsanknutna.

Programmet bedrivs på 67 procents fart och som regel kommer du att behöva vara på plats på campus i Växjö två dagar varannan vecka.

Delar av utbildningen läser du ihop med blivande specialpedagoger, vilket underlättar för framtida samarbeten för barn och elever i behov av särskilt stöd.

Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning

Genom denna specialisering utvecklar du din pedagogiska kompetens inom området barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning. Efter examen kommer du kunna bedöma elevers intellektuella utveckling och möjligheter i olika lärmiljöer, från förskoleklass till vuxenutbildning. Du blir kvalificerad att jobba som speciallärare då du lär dig att göra bedömningar, kartläggningar och utredningar.

Du kommer få kunskap om hur vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv påverkar vilken undervisningsstrategi som är lämplig i respektive fall. Specialiseringen präglas av delaktighet, inkludering, tillgänglighet, intersektionalitet, mångfald samt normalitet och avvikelse.

Som en del av utbildningen får du även fördjupad kunskap om bland annat: 

  • Assisterande hjälpmedel
  • Bedömning och betygsättning
  • Elevhälsoarbete och åtgärdsprogram
  • Elevers språk- och begreppsutveckling
  • Kognitiva funktionsnedsättningar och diagnoser
Du får också kompetens att vara en kvalificerad samtalspartner i frågor som rör lärande, kunskapsutveckling, differentierad undervisning, tillgänglighet och delaktighet.

Karriär

Som speciallärare driver du utvecklingen av det pedagogiska och didaktiska arbetet genom att möta elever i behov av särskilt stöd. Utifrån din yrkeserfarenhet och ditt professionella och vetenskapliga förhållningssätt arbetar du på individ-, grupp- och organisationsnivå, så som uppdraget kräver.

Examen

Speciallärarexamen

Sök till programmet

Anmälningsperiden för programmet är 15 februari - 17 mars. Om programmet har öppet för sen anmälan kan du anmäla dig även efter sista anmälningsdagen. 

Undervisningsform

Speciallärarprogrammet har undervisningsform distans med 67 procents studietakt. Du behöver vara plats på Campus i Växjö två dagar varannan vecka. Börjar du studera programmet HT2025 kommer du ha undervisning torsdagar och fredagar udda veckor, det kommer gälla genom hela utbildningen..

Drop-in studievägledning

Under ansökningsperioden har vår studievägledare drop-in vägledning på Zoom. Klicka på kontakten till höger, Anita Gustafsson, för mer information om tider och länk. 

”Speciallärare är min rätta position”

Kreshnik student på Linnéuniversitetet

Kreshnik har valt att vidareutbilda sig till speciallärare. Nu kombinerar han studier med arbete och känner att han är på väg mot rätt position i yrkeslivet.

Styrkan är att vi läser allt tillsammans

Kerstin och Jitka

Kerstin Söderberg och Jitka Gullstrand är två studenter som går sin sista del i utbildningen till specialpedagog respektive speciallärare och som har valt sin utbildning utifrån ett starkt engagemang för specialpedagogiska frågor.

Mer om programmet

Vilken nytta har rektor av specialpedagog och speciallärare?

Staffan Johnson är rektor på Lillestadsskolan i Växjö. Nedan berättar han vilken nytta han ser med speciallärare och specialpedagoger i skolan.

En speciallärare/specialpedagog ingår i elevhälsoteamet som tillsammans med rektor, skolsköterska, skolpsykolog och kurator, arbetar med elevhälsofrågor i ett helhetsperspektiv. Men också på individnivå.

En bra speciallärare/specialpedagog är oerhört värdefull i elevhälsoarbetet. I ett väl fungerande elevhälsoteam kan specialläraren/specialpedagogen ha en handledande roll. Specialläraren/specialpedagogen kan inte lösa alla problem själv. I arbetet med eleven kan specialläraren/specialpedagogen visa läraren hur man kan arbeta med eleven så att man uppnår bästa resultat. Läraren kan sedan involvera dessa tankar i sin egen undervisning.

I elevhälsoteamet talar vi om på vilka olika nivåer eleverna kan ha problem. Individ-, grupp-, eller organisationsnivå. I de diskussionerna är specialläraren/specialpedagogen mycket viktig, eftersom han/hon kan se situationen från ett annat perspektiv utifrån.

Vid planering av skolans organisation deltar speciallärare/specialpedagog och för elevens talan. Det är viktigt med en organisation som tar till vara elevens behov, både den som har särskilda behov och den som redan har kommit långt men behöver stöd för att komma ännu längre.

FAQ

Distans – plugga där du är

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar på campus eller vid något av våra lärcentra. Den gemensamma nämnaren är att en stor del av studierna sker digitalt.

Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en lärplattform där det finns diskussionsforum, möjlighet till grupparbeten och digitala möten. I många fall kommer du även ha tillgång till inspelade föreläsningar via lärplattformen.

Fördelen med distansstudier är flexibiliteten, något som passar dig som vill ha mer frihet att bestämma när och var du vill studera. Tänk dock på att en del obligatoriska moment i din utbildning kan vara under arbetstid, även om de sker på distans.

Läs mer om att studera på distans

Student som pluggar på distans

Växjö – studentstaden med ett levande campus

Strax söder om Växjö centrum ligger Campus Växjö. Många studenter väljer att bo på campusområdet.

Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.

Med nära 100 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med ett brett och varierat näringsliv – perfekt när du söker praktikplats eller jobb.

Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. Staden bjuder också på många evenemang och upplevelser, inom så väl musik som mat och sport.

Läs mer om våra studentstäder 

Studenter i hus M