AI-genererad bild som visar människor vid några bord
Nätverksträff RUC-IT

Välkommen att delta i en workshop om Generativ AI i utbildning

Artificiell intelligens (AI) påverkar undervisning och lärande. Vi vill tillsammans med utbildare utforska Generativ AI och vad för AI litteracitet som blir viktig för lärares utbildning/fortbildning.

Undervisning med och om AI, AI och Bedömning samt Samhälleliga Konsekvenser, vi kommer samarbeta med AI  i en interaktiv miljö.

I samarbete med en Chatbot (typ ChatGPT) kommer ni få planera undervisning och ta fram undervisningsunderlag. Fundera gärna på någon speciell aktivitet eller moment i er undervisning som ni vill använda i workshoppen. Det kan vara allt ifrån planering av undervising i ett ämne eller tema, en ämnesfördjupning eller planering av lektioner och undervisningsmetoder. Vi fokuserar på AI litteracitet som inkluderar både teknisk kunskap samt samhälleliga och etiska aspekter. 

Datum: 29 April 2025

Tid: 15:00 - 17:00 (drop in med fika mellan 15.00 - 15.15)

Plats: Meddelas via mejl

Workshoppen är fullbokad. Vill du vara med på reservlista, skicka ett mejl till Katrin Lindwall katrin.lindwall@lnu.se

Sista anmälningsdag den 25 april.

För frågor, kontakta: johanna.velander@lnu.se | 076 856 52 94

 

Vi ser fram emot att välkomna dig till denna diskussion om AI-litteracitet!.

Om Johanna Velander

Johanna Velander

Johanna Velander är doktorand vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitetet. 

Johanna har en kandidatexamen i datavetenskap från Stirling University och en masterexamen i sociala medier och webbteknologier från Linnéuniversitetet. Hon har erfarenhet av webbutveckling och konsultation inom digital strategi för startups. Hennes forskning handlar om AI-litteracitet i grundskolan, med fokus på hur AI påverkar vardagen, särskilt genom osynlig datainsamling, komplexa algoritmer och risker som algoritmisk diskriminering.

Meddelas via mejl Lägg till i din kalender