studerande studenter

Positiva tendenser för studenternas upplevelser av universitetets stödfunktioner

Linnébarometern 2016 visar att studenter på grundnivå har en mer positiv uppfattning om universitetets stödfunktioner än tidigare år. Därtill upplevs utbildningarnas vetenskapliga och forskningsmässiga anknytning vara stark. Den huvudsakliga slutsatsen från studien är dock att resultaten i stor utsträckning är oförändrade över tid. Det gäller såväl utbildningar på grundnivå (2014-2016) som avancerad nivå och distans/lärcentra (2015-2016).

Förbättrade kontaktytor och tillgodosett stöd
Fler studenter på grundnivå (6 av 10 -> 7 av 10) upplever det smidigt att komma i kontakt med lärare och administrativ personal samt att deras behov av råd och stöd är tillgodosedda. Bibliotekets resurser och service uppfattas dessutom i högre grad motsvara studenternas behov (8 av 10 -> 9 av 10). På avancerad nivå ges en mer positiv bedömning av stödfunktionernas ändamålsenlighet än på grundnivå, men de resultaten är oförändrade över tid. 

Vetenskaplighet och forskningsanknytning
För tredje året i rad visar Linnébarometern positiva resultat inom strategiska området framstående forskning. 90 procent upplever att den förmedlade kunskapen vilar på vetenskaplig grund och 80 procent anser att det funnits kopplingar till aktuell forskning i kursinnehållet. Därutöver ökar intresset för vetenskapliga frågor hos de flesta studenter under studietiden.

 - Att stärka forskningsanknytningen på grundnivå är ett prioriterat område. Därför känns det glädjande att just studenter på grundnivå ger uttryck för det. Samtidigt är det betryggande att avancerad nivå bibehåller de fina resultaten från 2015. Det är ett gott betyg åt våra lärare och forskare att intresset för vetenskapliga frågor ökar hos så många studenter, säger Catherine Legrand, ordförande i kvalitetsrådet och prorektor.

Catherine fortsätter:

- Jag vill också uppmana alla våra studenter att vara aktiva och påverka sin utbildning. Era åsikter är viktiga i vårt förbättringsarbete! Ta chansen att göra din röst hörd genom  kursvärderingar, programutvärderingar eller andra studentenkäter som exempelvis Linnébarometern.

Likvärdig utbildning oavsett studieform
Campus- och distansstudenter värderar sin utbildning på i princip samma sätt, däribland studiesocial miljö, utbildningskvalitet och förberedelse för arbetslivet. Lika många (8 av 10) skulle dessutom rekommendera sin utbildning till andra. Ur studenternas perspektiv verkar således Linnéuniversitetet leverera utbildning på ett liknande sätt oavsett studieform.

Ett samlat campus skapar mervärde
Lika många campusstudenter i Växjö och Kalmar rekommenderar sin utbildning till andra, men campusstudenter i Växjö är mer benägna att rekommendera Linnéuniversitetet. Det beror sannolikt på att det mer samlade campusområdet i Växjö spelar en betydelsefull roll i upplevelsen av studentlivet och studietiden. När studenterna skriver om vad som är bäst med Linnéuniversitetet är campus ofta förekommande. De anger att campus skapar en särskild gemenskap och ett unikt socialt sammanhang.

- Jag tolkar resultaten som att det finns faktorer utöver utbildningen som påverkar benägenheten att rekommendera Lnu. Betydelsen av ett sammanhållet campus har även framgått tydligt i flertalet tidigare student- och alumnundersökningar vid dåvarande Växjö universitet. Det ger oss ytterligare stöd i arbetet med ett samlat universitetsområde i Kalmar, säger rektor Stephen Hwang avslutningsvis.

-------------------------------------

Linnébarometern genomförs på uppdrag av universitetsledningen och syftar till att följa upp utbildning på grundnivå och avancerad nivå̊, avseende samtliga fyra strategiska områden. Linnébarometern är ett verktyg för fakulteterna att agera utifrån, antingen genom fördjupade studier i syfte att förstärka kunskapsunderlaget eller i form av konkreta insatser och åtgärder. Linnéuniversitetets kvalitetsråd ansvarar för innehållet i och genomförandet av Linnébarometern. Den genomförs för tredje året vilket ger möjligheter att jämföra resultaten över tid.

En genomgripande revidering av enkäten planeras till 2017 på grund av ett nytt kvalitetssäkringssystem och undersökningens ökade betydelse i dialogen mellan universitetsledning och fakulteter. Fakultetsrapporterna färdigställs två veckor innan respektive höstdialog. Svarsfrekvensen 2016 blev 53% och är något lägre än 2015 (58%).

Läs hela den universitetsövergripande rapporten, Linnébarometern 2016

Kontakt:
Catherine Legrand, ordförande i kvalitetsrådet och prorektor vid Linnéuniversitetet

Tony Wågman, projektledare för Linnébarometern 2016.