Läsning bland yngre

Ny forskning: Läsning bland yngre elever med svenska som andra språk

Den 8 mars publicerades forskningsartikeln A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. Forskningen befäster vikten av tidiga insatser för att elever med svenska som andraspråk ska utveckla god läsförmåga.

Resultat från nationella prov, PISA och PIRLS visar att elever med svenska som andra språk i årskurs 4-9 tenderar ha utmaningar med läsförståelse. I en ny studie med 46 000 elever visas att dessa utmaningar finns redan i årskurs 1-3. Jämfört med elever som följer kursplanen i svenska, har en högre andel av eleverna som följer kursplanen svenska som andra språk behov av tidiga insatser för att kunna utveckla god läsförmåga. Eleverna behöver systematisk undervisning i såväl avkodning, ordkunskap som läsförståelse.

Forskningen publicerades den 8 mars 2022 i den internationella tidsskriften:
European Journal of Special Needs Education

Via länken nedan finns artikeln i fulltext:
A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden

Hör av er om ni vill veta mer om forskningen: