Johanna Velander
DoktorandJohanna Velander är doktorand vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitetet.
Johanna har en kandidatexamen i datavetenskap från Stirling University i Skottland samt en masterexamen med inriktning mot sociala medier och webbteknologier från Linneuniversitetet och har arbetat för företag inom webbutveckling och konsultation inom digital närvaro och strategi till nystartade företag.
Undervisning
Lärarassistent i följande kurser:
4ME501/4ME502 - Programming for Digital Humanities (3 years)
4ME503 - Interactive Technologies for Digital Humanities (2 years)
4ME302 - Foundations of Computational Media (1 year)
1ME151- 1ME152 Grundläggande programmering för matematik och tekniklärare (3 years)
Forskning
Min forskning fokuserar på AI literacitet i grundkolan. AI applikationer är en del i vår vardag och påverkar våra liv och de val vi gör. Datainsamling och analys sker ofta obemärkt och komplexa algoritmer är svåra att förklara. Då detta medför risker och ofta oavsiktliga effekter så som algoritmisk diskriminering baserad på bland annat obalanserade dataset diskuteras nu flitigt hur man kan integrera AI i grundskolans undervisning.
Det övergripande syftet med mitt doktorandprojekt är att bidra med kunskap om vilka förutsättningar som krävs för att kunna engagera elever i sådan utbildning för att möjliggöra för medborgare att ta del av och navigera i samhället samt skapa förutsättningar för att aktivt kunna delta i skapandet av framtiden tillsammans med AI.
Jag är med i forskarskolan Upgrade och fokuserar därmed speciellt på hur lärarutbildningen reflekterar AI som en del av den digitala kompetensen samt skolans demokratiuppdrag. Här kommer jag att involvera lärare i att samdesigna metoder för att förmedla AI literacitet.
Som doktorand är jag även affilierad med WASP-HS där möjligheter och utmaningar med AI och autonoma system är i fokus.
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Extending design thinking with emerging digital technologies (Exten.D.T.2) Kärnan i detta projekt är antagandet att designtänkande i kombination med framväxande teknologier som artificiell…
-
Projekt: Forskarskolan Upgrade Forskarskolan Upgrade – lärarutbildning och skolans digitalisering är en nationell forskarskola där nio svenska lärosäten arbetar tillsammans inom dessa områden.
-
Såddprojekt: AI för ISP: Beviskoncept med användning av en AI-chattbot för att stödja grundläggande akademiskt skrivande Målet är att utforska hur man kan använda ChatGPT för att stödja studenter att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Velander, J., Mohammed, A.T., Otero, N., Milrad, M. (2024). Artificial Intelligence in K-12 Education : eliciting and reflecting on Swedish teachers' understanding of AI and its implications for teaching & learning. Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education. 29. 4085-4105.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Mohammed, A.T., High, C., Velander, J., Matar, K., Okmanis, R., et al. (2024). Generative AI-Enhanced Academic Writing : A Stakeholder-Centric Approach for the Design and Developmentof CHAT4ISP-AI. SAC '24: Proceedings of the 39th ACM/SIGAPP Symposium on Applied Computing. 74-80.
- Velander, J., Otero, N., Dobslaw, F., Milrad, M. (2024). Eliciting and Empowering Teachers’ AI Literacy : The Devil is in the Detail. Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning : 14th International Conference. 138-152.
- Örtegren, A., Velander, J. (2023). Artificial intelligence in Nordic K-12 education : implications of materials and resources for digital citizenship formation. NERA Conference 2023 : Conference Agenda.
- Velander, J., Mohammed, A.T., Otero, N., Milrad, M., Zijlema, A. (2023). Reflections on Methods for Eliciting Teachers Understanding, Attitudes and Emotions About AI. Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, Workshops - 13th International Conference. 124-135.
- Velander, J., Subasic, N. (2022). Data integration: architecture for learning analytics. NLASI2022, Nordic Learning Analytics Summer Institute 2022Workshop at NLASI 2022 KTH, Stockholm, 13-14 June 2022.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Velander, J., Milrad, M., Otero, N. (2024). Exploring AI Literacy in Swedish K-12 Education : A Study of Preexisting Beliefs, Comprehension, and Learning Outcomes. Artificial Intelligence Applications in K-12 : Theories, Ethics, and Case Studies for Schools. New York, Routledge.
- Velander, J., Otero, N., Milrad, M. (2024). What is critical (about) AI literacy? : Exploring conceptualizations present in AI literacy discourse. Framing Futures in Postdigital Education : Critical Concepts for Data-driven Practices. Springer. 139-160.
- Mohammed, A.T., Velander, J., Milrad, M. (2024). A Retrospective Analysis of Artificial Intelligence in Education (AIEd) Studies : Perspectives, Learning Theories, Challenges, and Emerging Opportunities. Radical Solutions for Artificial Intelligence and Digital Transformation in Education : Utilising Disruptive Technology for a Better Society. Springer Nature. 127-141.
- Velander, J., Milrad, M., Otero, N., Cerratto-Pargman, T. (2021). We Know What You Were Doing : Understanding Learners’ Concerns Regarding Learning Analytics and Visualization Practices in Learning Management Systems. Visualizations and Dashboards for Learning Analytics. Switzerland, Springer Nature. 323-347.