- Stöd och service
- Kommunikation och marknadsföring
- Designmanual
- Så här skriver vi
Så här skriver vi – Linnéuniversitetets guide för tonalitet i text
Den här guiden riktar sig främst till dig som jobbar som kommunikatör, utbildningsadministratör eller webbredaktör och skriver mycket i ditt arbete. Se den som en vägledning och inspiration när du skriver texter till exempelvis sociala medier, utbildningssidor, medarbetarinlägg, nyheter och pressmeddelanden.
Textens tonalitet handlar om hur din text uppfattas och vilken känsla den ger. I en stor organisation som vår blir det lätt spretigt när vi är många som skriver. Då är det bra att ha en gemensam riktning för att läsaren ska känna igen vår röst. Därför har vi fem språknycklar som hjälper oss på vägen.
Våra fem språknycklar
Vi vill att vår kommunikation ska vara:
- enkel och tydlig
- personlig och varm
- inkluderande och ödmjuk
- generös och hjälpsam
- engagerande och optimistisk
Vilka språknycklar är relevanta för just din text?
Olika målgrupper och kanaler kräver olika tilltal. Därför passar inte alla språknycklar för alla situationer. Det viktiga är att försöka få med dem som är relevanta för just din text. Till exempel passar inte alla språknycklar i en årsredovisning, men däremot i ett inlägg på Instagram. Du kan se det som olika nivåer av intensitet.
Bilden visar ett exempel på hur olika texter kan förhålla sig till varandra.
Vad innebär våra språknycklar?
1. Var enkel och tydlig
- Använd ett enkelt och vardagligt språk. Undvik svåra och krångliga ord, försök i stället hitta enklare ord som fler förstår. Om du behöver använda ett svårt begrepp, förklara för läsaren vad det betyder.
- Variera längden på meningarna, men tänk på att inte skriva för långa meningar.
- Skriv i presens så långt det är möjligt. Var här och nu.
- Använd aktiva satser.
Exempel aktiv sats: Gruppen valde Erik till ordförande.
Exempel passiv sats: Erik valdes till ordförande. - Ta det viktigaste först, för att hjälpa läsaren att förstå texten. Gå rakt på sak.
- Använd tydliga och konkreta ord och exempel, i stället för vaga formuleringar.
2. Var personlig och varm
- Använd du-tilltal för att rikta dig mot läsaren.
- Använd ett personligt berättande om våra studenter och medarbetare för att lyfta människorna bakom namnet Linnéuniversitetet.
- Använd ett varmt och lättsamt tilltal som gör att läsaren känner sig välkomnad. Ha gärna glimten i ögat där det är lämpligt.
- Emojis kan användas för att förstärka känslor och skapa tydlighet i sociala medier. Men undvik överdrifter.
3. Var inkluderande och ödmjuk
- Skriv till en bred målgrupp, så att så många som möjligt förstår din text. Ta inte för givet att läsaren känner till exempelvis personer eller företeelser du nämner, utan sätt dem i sina sammanhang.
- Använd välbekanta referenser som många förstår.
- Skriv opretentiöst utan överdrifter eller floskler.
- Se läsarna som jämlikar. Vi är på samma nivå.
- Undvik förutfattade meningar om människor.
4. Var generös och hjälpsam
- Bjud på kunskaper. Vi delar gärna med oss av våra forskares expertis.
- Skapa mervärde för läsaren. Det kan du göra genom exempelvis intressanta fakta.
- Var pedagogisk och förklara hur något går till.
- Var hjälpsam och visa läsaren var den hittar rätt information.
- Hjälp läsaren förstå varför det du skriver är av betydelse.
5. Var engagerande och optimistisk
- Visa på våra studenters och medarbetares engagemang.
- Lyft upp möjligheter som vår forskning och utbildning ger.
- Fokusera gärna på möjligheten till lösning i olika frågor och ämnen.
- Formulera dig gärna på ett utmanade och lekfullt sätt som tar plats, inte minst i rubriksättningen.
- Skriv med energi, nyfikenhet och optimism i tilltalet.
Exempel på olika texter
Lnu.se/plugga
Inspirationsportalen Lnu.se/plugga riktar sig till målgruppen unga vuxna, den primära målgruppen för studentrekrytering. Texterna på sidan har en hög intensitet på skalan och alla språknycklar finns representerade.
Svårt att välja utbildning?
Att välja rätt är inte lätt. Om du har frågor och funderingar kring dina studier eller karriärval så hjälper vi dig. Vi har både studievägledare som kan svara på dina frågor kring program och kurser, och karriärvägledare som hjälper dig ut i arbetslivet. Dessutom har vi en karriärportal där du kan söka jobb, sommarjobb, exjobb och praktikplatser både i Sverige och utomlands.
Jag behöver hjälp av en studievägledare!
Aktuella nycklar
1. Var enkel och tydlig
Texten är skriven med ett enkelt och vardagligt språk, i presens, med aktiva satser och tydliga ord. Det finns variation i längden på meningarna och det viktigaste nämns först.
2. Var personlig och varm
Texten har ett varmt och lättsamt du-tilltal.
3. Var inkluderande och ödmjuk
Texten vänder sig till en bred målgrupp, den innehåller inga överdrifter och skribenten ser läsaren som jämlik.
4. Var generös och hjälpsam
I texten är det tydligt var läsaren hittar rätt information.
5. Var engagerande och optimistisk
Texten visar på medarbetares engagemang.
LinkedIn hittar du till höger om mitten i vår intensitetsskala. Inläggen har ofta många av våra språknycklar representerade.
Nu kan vi stötta ännu fler elitidrottare att kombinera sin idrottskarriär med universitetsstudier! Basketklubben Kalmar Saints blev nyligen en del av Dubbla karriärer, Riksidrottsförbundets satsning på elitidrottsvänliga lärosäten.
Vår student Filip Ivanovic Håkansson är en av dem som kombinerar idrott med studier. Han läser Personal- och arbetslivsprogrammet med inriktning pedagogik och spelar basket i Kalmar Saints.
💬 Det känns skönt och tryggt att veta att det finns ett stöd från universitetet för mitt idrottande och att det ska kunna fungera tillsammans med studierna, säger Filip.
💬 Det kan absolut kännas som att man har mycket att tänka på och göra ibland. Men det tycker jag bara är kul! Med hjälp av det nya avtalet känns det som sagt mer tryggt och att det kommer fortsätta gå bra, om inte ännu bättre, säger Filip.
👉 Läs mer om satsningen Dubbla karriärer: https://lnu.se/student/jobb-och-karriar/elitidrott-och-studier/
Aktuella nycklar
1. Var enkel och tydlig
Texten är skriven med ett enkelt och vardagligt språk, i presens, med aktiva satser och tydliga ord. Det finns variation i längden på meningarna och det viktigaste nämns först.
2. Var personlig och varm
Texten har ett lättsamt, personligt berättande och använder emojis där det passar.
3. Var inkluderande och ödmjuk
Texten har ett opretentiöst och förklarande språk, den innehåller inga överdrifter och skribenten ser läsaren som jämlik.
4. Var generös och hjälpsam
I texten är det tydligt var läsaren hittar rätt information. Skribenten förklarar för läsaren hur någonting går till.
5. Var engagerande och optimistisk
Texten visar på studenters engagemang och lyfter upp möjligheter. Den fokuserar på optimism.
Instagram har en hög intensitet på vår skala. Inläggen har oftast alla våra språknycklar representerade.
Idag ägnar vi uppmärksamhet åt våra älskade matlådor, för det är matlådans dag! Visste du att du kan spara 13 440 kr per år genom att ta med mat hemifrån stället för att äta ute? Välinvesterade pengar på en studentbudget, alltså.
🍱
Vad har du med dig i matlådan idag?
🍱
Aktuella nycklar
1. Var enkel och tydlig
Texten är skriven med ett enkelt och vardagligt språk, i presens, med aktiva satser och tydliga ord. Det finns variation i längden på meningarna och det viktigaste nämns först.
2. Var personlig och varm
Texten har ett lättsamt, personligt du-tilltal och använder emojis där det passar.
3. Var inkluderande och ödmjuk
Texten har ett opretentiöst språk, den innehåller inga överdrifter och skribenten ser läsaren som jämlik.
4. Var generös och hjälpsam
Skribenten bjuder läsaren på kunskaper.
5. Var engagerande och optimistisk
Texten visar på möjligheter och är skriven med energi, optimism och nyfikenhet. Tilltalet är lekfullt.
Forskningsnyhet
Forskningsnyheter ligger i mitten av vår intensitetsskala. Här hittar du många av våra språknycklar, men oftast inte alla. Våra forskningsnyheter är längre än detta exempel, detta är en förkortad version som visar på tonaliteten i texten.
Europeisk mumie kan vara den äldsta i världen
Världens äldsta mumie kan vara från Portugal. Det visar en analys av 8000 år gamla stenåldersgravar. Upptäckten betyder att människor kan ha mumifierat döda kroppar flera tusen år tidigare än vad vi trott. Studien har genomförts av forskare från Linnéuniversitetet, Uppsala universitet och Universidade Aberta i Portugal.
En mumie är ett uttorkat lik som konserverats, antingen avsiktligt eller slumpmässigt. De flesta kända mumierna i världen uppskattas vara mellan några hundra år och 4000 år gamla. Men denna nya studie visar tecken på att kroppar avsiktligt mumifierats långt tidigare, för 8000 år sedan.
– Den här upptäckten visar att människor redan under stenåldern har mumifierat sina döda i Europa. Detta har inte varit känt tidigare. Nu flyttar vi vår kunskap om mumier flera tusen år tillbaka i tiden, och det känns väldigt spännande. Det här kan till och med vara världens äldsta kända mumie, säger Anna Larsson, professor i arkeologi vid Linnéuniversitetet.
Aktuella nycklar
1. Var enkel och tydlig
Texten är skriven med ett enkelt och vardagligt språk, i presens, med aktiva satser och tydliga ord. Det finns variation i längden på meningarna och det viktigaste nämns först.
3. Var inkluderande och ödmjuk
Texten riktar sig mot en bred målgrupp och har ett opretentiöst och förklarande språk, utan överdrifter. Skribenten ser läsaren som jämlik.
4. Var generös och hjälpsam
Skribenten bjuder på kunskaper, bland annat genom att förklara vad en mumie är.
5. Var engagerande och optimistisk
Texten visar på forskarens engagemang och lyfter möjligheter. Den är skriven med optimism i tilltalet.
Pressmeddelande
Pressmeddelanden ligger till vänster om mitten på vår intensitetsskala. Här hittar du några av våra språknycklar, men oftast inte alla . Våra pressmeddelanden är längre än detta exempel, detta är en förkortad version som visar på tonaliteten i texten.
Rekordmånga internationella studenter antagna till Linnéuniversitetet
Inför höstterminen 2022 ökar Linnéuniversitetet antalet antagna internationella masterstudenter rejält. Ökningen är hela 40 procent jämfört med höstterminen 2021. Totalt i landet ökar antalet antagna med 13 procent.
– Det är mycket glädjande siffror och ett kvitto på att vi står oss starka bland internationella studenter, säger Salim Ali, kommunikationsstrateg inom internationell studentrekrytering vid Linnéuniversitetet.
Inför höstterminen 2021 antog Linnéuniversitetet 1 132 studenter på internationella masterutbildningar. För höstterminen 2022 är siffran 1 583, alltså en ökning med 40 procent. Linnéuniversitetet ökar procentuellt sett mest av de universitet som antar över 1 000 studenter till internationella masterutbildningar.
Aktuella nycklar
1. Var enkel och tydlig
Texten har ett enkelt språk, är skriven i presens och med aktiva satser. Det finns variation i längden på meningarna och det viktigaste kommer först. Skribenten använder tydliga ord och förklarar svår fakta.
3. Var inkluderande och ödmjuk
Texten riktar sig till en bred målgrupp och innehåller inga överdrifter.
5. Var engagerande och optimistisk
Texten visar på optimism och energi i tilltalet.
Hur ser din text ut?
Textens tonalitet handlar inte bara om hur vi skriver, utan också om hur den ser ut. Inbjuder texten till att bli läst, eller avskräcker den? Tänk på att du kan lätta upp med hjälp av:
- bilder och bildtexter
- styckeindelning och mellanrubriker
- punktlistor
- intressanta citat i citatblock
- faktarutor för att summera
Så här skriver vi "Linnéuniversitetet"
- Vi skriver alltid ut Linnéuniversitetet i extern kommunikation. Vi använder inte förkortningar som Linné eller Lnu.
- Linnéuniversitetets webbplats heter Lnu.se. Den skrivs med stort L och utan www och http://. I e-postadresser skriver vi lnu.se, med litet l.
- Linnéuniversitetet har ett campus och det ligger i Växjö. Campus skrivs med litet c i löpande text. Du kan också skriva Linnéuniversitetet i Växjö.
- I Kalmar har vi Universitetskajen. Universitetskajen skrivs med versalt U i löpande text. Du kan också skriva Linnéuniversitetet i Kalmar. Förkortningen Kajen använder vi däremot inte.
Vill du fördjupa dig mer?
Så här heter vi på Linnéuniversitetet. Benämningar på fakulteter, institutioner, avdelningar och titlar på svenska och engelska.
Klarspråk och jämlik kommunikation. Enligt den svenska språklagen ska vi som myndighet skriva vårdat, enkelt och begripligt.
Publicera tillgängliga webbsidor. För dig som ofta skriver för webben finns denna och flera andra sidor på Medarbetare som kan vara bra att ha nära till hands.